Mag je je zelfgemaakte muziek afspelen in de supermarkt?

Ik vroeg me af of je je eigen muziek mag afspelen in een winkel omdat hier best wel streng regels over zijn onder andere copyright en buma recht recht geldt dit ook voor eigen gemaakte muziek

een jaar geleden
in: Muziek
2.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Zelfgemaakt is ook zelf gecomponeerd?
Als het om covers gaat moet er wel toestemming van oorspronkelijk bedenker zijn of rechten betaald worden.

Antwoorden (2)

De regels is dat u toestemming moet hebben van de makers. Dit is een licentie. U moet de makers hiervoor een vergoeding betalen. U kunt een muzieklicentie aanvragen bij een collectieve beheersorganisatie (CBO). CBO’s regelen dat uw vergoeding bij de makers terecht komt. Voor muzieklicenties zijn dat Buma/Stemra en Sena.

Maar in uw geval hoeft dit dus niet: u bent zelf de maker. U kunt uw zelfgemaakte muziek afspelen.
SimonV
een jaar geleden
Zelfgemaakt - zelf gecomponeerd en zelf gezongen en / of gemusiceerd mag je natuurlijk afspelen in een supermarkt - als dat je eigen supermarkt is. Anders heb je natuurlijk toestemming nodig van de eigenaar van de supermarkt... En mogelijk heeft de supermarkt waar het over gaat een contract met een "muziekafspeeldienst" die de muziek regelt - dan mag je niet zomaar iets afspelen.
een jaar geleden