Ik speel nu 7 jaar piano en sinds 2,5 jaar gitaar. Is dit genoeg voor het conservatorium?

Muziek is echt alles voor me. Ik speel gemiddeld ( als ik ook nog school heb ) 1 uur per dag. Als ik geen school heb speel ik 2 uur per dag.
Ik doe nu HAVO

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe lang je speelt is niet belangrijk wel hoe je speelt.
crispy
3 jaar geleden
Dat muziek 'alles voor je is' is de eerste vereiste. Het geeft aan dat je de bereidheid hebt om je er voor in te zetten.
Dan is het verder van belang dat je voldoende talent hebt en dat dat al voldoende is ontwikkeld. De toelatingseisen zijn niet mals, kijk op de eisen die de conservatoria op hun websites hebben vermeld.

Antwoorden (1)

Hoe lang je piano speelt zegt natuurlijk niet zoveel, het gaat uiteindelijk om wat je kan en wat je potentie is.

De verschillende conservatoria zullen allen op hun website wel een en ander hebben vermeld wat betreft toelatingseisen. Dit zal ook kunnen verschillen per specifieke opleiding natuurlijk.

Het conservatorium van Amsterdam vermeld het volgende op hun website (piano gerelateerd):

" Toelatingseisen
Selectie van kandidaten voor het toelatingsexamen geschiedt na beoordeling van een video-opname door de toelatingscommissie. Het repertoire voor de video-opname is gelijk aan het repertoire voor het toelatingsexamen. De opname moet voor 1 februari digitaal via het aanmeldingsformulier worden ingestuurd.

• twee etudes van een moeilijkheidsgraad van minimaal C. Czerny - op. 740, M. Clementi - Gradus ad Parnassum, J.B. Cramer/Bülow, of een meer gevorderd niveau
• polyfonie: een driestemmige inventie, enkele delen uit een suite, partita of een prelude en fuga uit Das wohltemperierte Clavier van J.S. Bach
• een klassieke sonate, minimaal het eerste deel
• twee repertoirestukken, vrije keuze, in verschillende stijlen"

Zie ook de link.

Het repetoire wat je moet aanleveren is niet mals. De opus van Cerny herken ik van de "Schule der Gelaufigkeit", een bundel van oefenetudes.
Niet perse heel moeilijk, maar voor een niet (klassiek) geschoolde 'pianist' weldegelijk heel lastig. Het hangt denk ik veel af van wat je basis is, heb je les gehad ja of nee (en wat voor les) en wat je technische vaardigheden zijn.