Wanneer krijg je een platina award?

Duncan Laurence van het Eurovisiesongfestival heeft gisteravond een platina award gekregen van Ilse de Lange bij de talkshow BEAU. Wanneer maak je kans op zo'n platina award? Oftewel, aan welke voorwaarden dien je te voldoen om in aanmerking te komen en wanneer win je 'm?

3 jaar geleden
in: Muziek
3K

Antwoorden (1)

Een album of single wordt in Nederland met platina onderscheiden als het volgende aantal exemplaren ervan verkocht is (in andere landen gelden andere aantallen):

• Singles – 80.000 exemplaren
• Album populair – 40.000 exemplaren
• Album klassiek/jazz/world – 20.000 exemplaren
• Muziek-dvd – 15.000 exemplaren

In het verleden waren dit andere aantallen. Zo werden populaire albums tot in de jaren 90 pas bij 100.000 verkochte exemplaren onderscheiden met platina. Aan het begin van deze eeuw werd dit veranderd in 80.000 exemplaren en in 2006 in 70.000 exemplaren. Op 1 januari 2008 ging het aantal nog verder omlaag naar 60.000 exemplaren. Per juli 2014 is het aantal omlaag gegaan naar 40.000 exemplaren. De voortdurende verlagingen hebben te maken met teruglopende verkoopcijfers.

Sinds 1 oktober 2015 tellen ook streams mee voor de gouden en platina-status bij singles. Hierbij gelden 150 streams als één single.
Antoni