Hoe komt het dat muziek luisteren rustgevend werkt?

Heeft het te maken met bepaalde hersengebieden of raakt de muziek je ziel?. Het verbaasd me hoe geluid zo een magistrale werking kan hebben :)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Muziek
4.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
Emotie. Maar zials gezegd, werkt niet met alle muziek if op elk moment.
Pieterke
4 jaar geleden
Zoals anderen hier al zeggen muziek werkt niet altijd rustgevend. Muziek kan ook erg op je zenuwen werken.

Antwoorden (1)

Het werkt niet met hard-rock, maar wel met melodie en een goed ritme.
Een voorspelbare melodie en een bepaald ritme heeft invloed op de hersenen en zo ook op de hartslag. Door een rustig ritme gaat de hartslag naar beneden en ook de bloeddruk.
Hier is onderzoek naar gedaan.