Waarom hoor je "Murder was the case" in zo veel hiphop tracks?

In veel hiphop nummers hoor je wel eens "Murder was the case" voorbij komen. Waar refereert dit naar? Of wat wordt er bedoeld? Ik weet dat er een film over is met snoopdog, maar 't lijkt onaannemelijk dat 't daar over gaat. Of toch wel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Muziek
3.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
"Murder was the case"
Wil zeggen "dat het om moord gaat" .

Antwoorden (2)

Rappen over pooiers, misdaad en geweld is populair in een deel van de hiphopcultuur. Sommige rapschrijvers gaan buiten het teksten bedenken en uitvoeren zelf ook over de schreef.

Snoop Dogg rapt onverbloemd over zichzelf, over zijn leven en dat van bendes. In "Serial killa" en "Murder was the case" verwoordt hij op ietwat onderkoelde manier het harde en uitzichtloze gettobestaan waarin hij is opgegroeid, met onder meer het neerknallen van mensen en drugdeals.
Net als Snoop Dogg bracht ook Tupac net zoveel tijd in de gevangenis door als in de opnamestudio.

Tussen de zogeheten East en West Coast rap heerst een aanhoudende vete. Wat begon als een onschuldige competitiestrijd - typerend voor alle hiphop - groeide uit tot een gangsteroorlog. In Los Angeles aan de westkust ontwikkelde zich de gangstarap. Bendes rappers zaaien oproer en flirten met moord, verkrachting, mishandeling, geld, rijden onder invloed, wapens, drugs, diefstal, racisme en seks.

De teksten dragen het groepsgevoel uit, je moet de levensstijl van de hiphoppers aanvoelen om ze te begrijpen. Er worden metaforen gebruikt die zich moeilijk laten vertalen.
Amadea
4 jaar geleden
In 1993 werd Snoop beschuldigd van moord, of in ieder geval betrokkenheid hierbij. Dat is wat het betekent. Letterlijk is het: "ze hebben mij een moord in de schoenen geschoven."

Hij is er overigens nooit voor veroordeeld, ik neem aan vanwege gebrek aan bewijs.
Wat het in de andere nummers betekent, geen idee.
Toegevoegd op 19 september 2019 10:05: tekst