In de eigentijdse klassieke muziek vanaf omstreeks 1970 wordt de term minimal music gebruikt om een muziekstijl met de volgende kenmerken aan te duiden:

herhaling (vaak van korte muzikale frases, met subtiele variaties gedurende een lange tijd) of stilstand (vaak in de vorm van lang aangehouden tonen).
een accent op consonante samenklanken.
een duidelijk tempo.
De stijlvorm is ook overgenomen in de popmuziek, met name in de ambient en een aantal genres van de experimentele rock (post-rock) en in de dance omstreeks 1985.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op basis van enkele kleine ritmische melodische figuren of afzonderlijke tonen wordt een compositie opgebouwd door constante herhaling, vaak met lichte onmerkbare wijzigingen (faseverschuivingen). De muziek is herleid tot extreme vereenvoudiging. Is niet verhalend of beschrijvend en verwijst alleen naar zichzelf.
Omdat de muziek opgebouwd is uit vele “minimale” melodietjes en/of ritmes noemt men deze muziek “minimal music”. Deze muziek is puur abstract, emotieloos en nogal wiskundig. Toch is zij meeslepend, vooral door haar “roesachtige werking”. Men verwijst hier naar de spanning die kleine veranderingen teweeg brengt.
Amadea
13 jaar geleden
Luister anders maar eens naar Philip Glass, ik denk dat dat een hoop duidelijk maakt.