hoe kan je de beat vinden van een liedje?

stel je voor je luistert/kijkt een bepaald liedje of video, hoe kan je erachter komen welke beat er wordt gebruikt en deze als instrumental luisteren?

6 jaar geleden
in: Muziek
6.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt een verkeerd denkbeeld hier. Niet alle beats zijn los van een nummer te beluisteren. Vaak is de hele productie van een nummer een intern gebeuren. De producer zorgt voor een beat (maakt hem zelf of laat hem componeren) en gooit daar een zanglijn en nog wat meer over. Daarna is het niet zo dat de beat los uitgebracht wordt. Soms is een nummer een remix van een bekend nummer. Waarbij de remix zang+instrumentaal is en het origineel enkel instrumentaal. Als dat het geval is zou je dat kunnen vinden, maar dat zijn uitzonderingen.

Antwoorden (3)

Ik heb er zelf ook een lange tijd over gedaan om dit uit te vogelen, voor mij heeft geholpen om mee te tikken op het moment dat je bijv de bass hoort. Dit zelfde ritme komt steeds terug in het hele lied. Dus als je blijft meetikken op hetzelfde tempo zou je de beat als het waren moeten vinden.
Geen idee of dit kan helpen, ook leer je bij dans de beat vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De beat in een liedje vind je niet, die voel je aan. Je hoofd knikt mee, je voeten bewegen met een bepaalde regelmaat (ritme) mee met de onderliggende beat.
Meestal wordt die aangegeven door de drums, rhytm guitar of bas.

Je zou kunnen beginnen met bepaalde software zoals Traktor of Virtual dj. die overigens ook gratis te downloaden is;
https://virtual-dj.en.uptodown.com/windows
Op Google zijn hiervan genoeg sites te vinden maar deze gaf aan veilig te zijn.
Ben je niet zo goed in het Engels dan moet je even verder speuren naar een Nederl. versie.

Software heeft het voordeel dat je door de waveform een 'plaatje van de beats' kunt zien. Je kunt zo leren ze te herkennen en ook op elkaar te zetten zodat ze gelijk lopen.
Ook door de beatcounter kan je precies te weten komen hoeveel beats er in een nummer zitten.
Wil je leren beatmixen dan kan je het makkelijkst beginnen met dance/ clubhouse/ top40 house....dat zit allemaal rond de 128 bpm.
6 jaar geleden
Ik denk dat deze persoon met 'beat' gewoon de muziek bedoelt en niet het ritme.
Mocht je interesse hebben dan zou ik alles wat je instrumentaal wil hebben exact na kunnen produceren. Dan heb je de instrumentale orkestband.