'Hoe verander je op de notenbalk met 1 mol in een notenbalk zonder kruisen en mollen?'

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.muzieklerenlezen.nl/les-36-wanneer-geldt-een-kruis-of-mol
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In C/Do Groot en la klein zijn er geen kruisen of mollen. Het verschil tss C/Do groot en a/la klein is hetvolgende… In Do groot begint uw eerste akkoord met een grote terts.
In la klein begint uw eerste akkoord met een kleine terts. In Fa Groot en re klein staat er 1 mol (si mol) aan de sleutel.
Ook hier is het verschil een grote en kleine terts met betrekking to tUw eerste akkoord. Om Uw muziekstuk om te zetten of te transponeren naar C (Groot) ... of… a (klein),
zal je in toonafstand je noten op de notenbalk een Reine kwart ( 3 hele tonen en 1 halve toon of 3 ½ toon ) hoger moeten schrijven.
Dan heb je exact hetzelfde liedje zonder kruisen of mollen, maar zal dan wel een flink stuk hoger klinken. Een muziekstuk geschreven dat begint met een kleine terts noemt men mineur, mineur klink iets warmer/harmonieuzer dan een muziekstuk geschreven in Majeur of dat begint met een Grote terts. Heb je nog vragen over toonafstanden, akkoorden of dergelijke , dan sta ik U graag te woord via PB. groet amadeus.

Antwoorden (1)

Als het muziekstuk in een majeur toonsoort staat, staat het nu in de toonladder van F (1 mol).

Op http://www.hobbyprojecten.nl/projecten_pdf/bladmuziek_omzetten.pdf vind je een tabel waarmee je iedere toonladder kunt transponeren. (In de kop staat 'transformeren' maar bij mijn weten heet het toch echt transponeren.)

Dan geldt:
F wordt C
G wordt D
A wordt E
Bes wordt F
C wordt G
D wordt A
E wordt B
F wordt C

En je bent alle kruisen en mollen kwijt. Het muziekstuk staat dan in de toonladder van C.