Waarom is Rene froger eigenlijk overgestapt op het Nederlands?

Ik snap niet zo goed waarom hij vanaf Engels over is gestapt op het Nederlands? Was dat een persoonlijke keuze?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
dudemeister
7 jaar geleden
money is the root of a evil !
dudemeister
7 jaar geleden
i mean ... all evil

Antwoorden (3)

Froger zong aanvankelijk in het Engels, maar kreeg echt succes toen hij overschakelde naar het Nederlands.Was dus een beetje een gedwongen keuze.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus toen hij in het Engels zong was hij helemaal niet populair? Meestal zie je het andersom; dat mensen van het Nederlands overstappen op het Engels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij was wel populair en heeft heel lang in het Engels gezongen, Pas in 2007 heeft hij zijn eerste Nederlandstalige album opgenomen.
René Froger zingt al sinds eind jaren '80 dus al 20 jaar eerder dan dit album ... in het Engels.
Hij wilde dolgraag succes hebben met Engelse songs, liedjes die dus over de hele wereld meegezongen kunnen worden. Dat lukte niet, ja wereldberoemd in Amsterdam, in de kroeg van Pa Froger . Bolle Jan , dat wel, maar René wilde meer.

In 1987 zijn eerste single Engelstalig (Love Leave Me) gevolgd door veel meer, maar in 1989 samen met Het Goede Doel (voor de St. Colombine) neemt hij zijn definitieve doorbraak single op: "Alles kan een mens gelukkig maken" beter bekend nu als "Een eigen huis" en hij bleef toch ondanks dit succes Engels zingen. Pas in 2007 komt zijn eerste Nederlandse album uit, de rest is geschiedenis 'history'. Een gouden plaat doet wonderen! :)

"Hoe het begon
In het voorjaar van 1987 brengt René zijn eerste echte single uit, getiteld: Love Leave Me. De toen populaire Veronica dj’s Erik de Zwart en Adam Curry zijn fans van het eerste uur. Als Adam Curry afscheid neemt van Nederland zingt René Froger in het tv programma Countdown het nummer Winter in America. Het is René’s tv debuut en levert hem zijn eerste Top 5 hit op. In 1988 verschijnt het debuutalbum van René Froger, getiteld: Who Dares Wins. Het album wordt goud, wat in die tijd nog wil zeggen dat er 50.000 stuks van zijn verkocht. Hoewel René zich richt op Engelstalige nummers, maakt hij in 1989 een uitzondering voor de Stichting Colombine. Met het Goede Doel neemt hij het nummer Alles Kan Een Mens Gelukkig Maken (Een Eigen Huis) op. De single bestormt de hitparades en staat weken op nummer 1. Het betekent René’s definitieve doorbraak."

"Eind 2007 is zoals eerder gezegd René’s eerste Nederlandstalige album verschenen. Het album Doe Maar Gewoon is in nauwe samenwerking met zanger, producer en tekstschrijver Emiel Hartkamp ontstaan. Van drie nummers op de cd heeft René zelf de teksten geschreven. Er staat ook een nieuwe uitvoering van de hit Alles Kan Eens Mens Gelukkig Maken (Een Eigen Huis) op het album. “Als je een nieuwe weg inslaat, moet je niet vergeten ook iets ouds mee te nemen”, vindt René. ‘De cirkel is rond’, schrijft hij dan ook boven het voorwoord in het cd boekje van Doe Maar Gewoon. “Met deze plaat ga ik toch terug naar mijn roots, zo voel ik dat echt. Mijn jeugd speelde zich af in de Amsterdamse Jordaan en in het café van mijn ouders. Daar heb ik het vak geleerd en daar ben ik ook hartstikke trots op. Nederlandstalig gaan zingen is eigenlijk niet meer dan een logische stap."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat René Froger ook moet eten is hij overgestapt op het Nederlandse repertoire.
Hoewel 'winter in America' een goeie hit was, scoorde hij nog beter 'Alles kan een mensen gelukkig maken' en toen hebben de hoge hoeden in de platenindustrie René iets in z'n oor gefluisterd, vanaf dat moment maakte René niks uit in welk dialect hij zong, of wat voor malle outfit hij moest aantrekken... Alles voor het geld moest hij gedacht hebben, en terecht bleek later... Geld blijkt altijd een goede motivatie voor een carrière switch, zo ook dus voor René Froger.