Bestaat er zoiets als een "linkse" of "rechtse" muzieksmaak en zo ja, waar ligt dat aan?

In Linda zomerweek was Jesse Klaver te gast en de gasten mogen elk een liedje kiezen die dan tijdens de aflevering wordt gespeeld. Linda was verbaasd over zijn keuze want ze had een "typisch links nummer" verwacht. Dit zette mij aan het denken over linkse en rechtse muziek.

Is er een verband tussen muziek en of men links of rechts stemt? Ik zelf ben niet rechts maar ook niet extreem links, ik zit een beetje in het midden met een voorkeur naar linkse partijen. Mijn muzieksmaak is heel breed van klassiek tot hardrock en alles daar tussen. Het enige wat ik niet kan waarderen (op een paar nummers na) is Nederlandse muziek en dan met name volksmuziek.

Je hebt natuurlijk stereotypen, de VVD'er en klassieke muziek en de PVV'er en volksmuziek, maar is dit maar een vooroordeel of is dit echt waar?
En als er een verband is, wat is linkse muziek dan perse en wat is rechtse muziek en waar ligt het aan dat dat zo is? (Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sommige muziek is heel links of rechts, niet zozeer vanwege de muziek, maar vanwege de tekst (Rage against the machine, System of a Down, de meeste punkbands -links- neofolkbands, skinheadbands (die dan vaak ook weer punkbands zijn) weer rechts). https://en.wikipedia.org/wiki/Music_and_politics#Punk_rock Punk rock wordt idd als voornamelijk (extreem) links gezien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou iets veel gekkers https://www.ted.com/talks/david_pizarro_the_strange_politics_of_disgust#t-462800 Als je dingen snel vies vind heb je een grotere kans conservatief te zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat je met je vraag bedoelt, ziet dat op de inhoud van de muziek of op de muziek zelf?
Jesse Klaver heeft denk ik eerder zijn keuze gemaakt vanwege de muziek zelf. Hij zou namelijk wel gek zijn als hij muziek kiest die hij vanwege de rechtse standpunten zo mooi vindt. Maar jij als gematigd-linkser (als ik het zo mag zeggen) kunt prima verschillende muziekstijlen mooi vinden, zonder dat je daarbij je politieke standpunten verloochent. Bij mijzelf zie ik ook verschillende muziekstijlen, waaronder de door jou genoemde; al stem ik meer rechts binnen het politieke spectrum. Dat hoeft elkaar dus niet te bijten. En wat je vooroordelen betreft, ik denk wel dat die waar zijn, in grote lijnen. Kijk maar naar de achterban van de verschillende partijen. Een volkspartij zal dan wellicht meer luisteraars van volksmuziek kennen dan een partij die naar verhouding meer hogeropgeleiden heeft (uitzonderingen natuurlijk daargelaten).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Pieter1986, ik was geboeid door de opmerking van Linda de Mol dat ik bij mezelf ging nadenken (als toch wel wat meer linkse stemmer), of ik zelf nou een andere muzieksmaak heb dan iemand die rechts stemt, en zo ja waar ligt dat dan aan, politieke teksten/standpunten niet meegerekend want dat lijkt me logisch waarom het dan het geval is. Dus meer op de muziek zelf dan de tekst, alhoewel dat natuurlijk wel een belangrijk onderdeel is wat het toch wel heel lastig maakt denk ik. Maar het is wellicht ook een wat vage vraag van mijn kant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog even als toevoeging, Linda zei ook nog het volgende over linkse muziek "ik had verwacht dat je zou komen met een bandje waar ik nog nooit van gehoord heb". Waarom is dat dan perse iets links vraag ik me dan af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat met 'linkse muziek' vooral bedoeld wordt de meer onbekende, misschien zelfs avant-gardistische muziek. Links staat immers voor progressief, vooruitstrevend. Het zou dus kunnen dat dit samengaat met linkse politieke standpunten, ik heb er nooit zo bij stilgestaan. Wel een interessante gedachte trouwens. Misschien dat het ook met de leeftijd samenhangt. Jesse Klaver is natuurlijk nog jong, hij scheelt zowat een generatie met Linda de Mol. Wellicht dat zij ook daarom een onbekende band had verwacht.

Het beste antwoord

Dat bestaat wel degelijk. Dit is afhankelijk van de tekst.

Zo zijn er zelfs Neo-nazi punkbandjes. Nazi's waren toch een linkse vertakking. Dit heeft vooral met de teksten van de liedjes te maken. Ze zouden ook over puppies kunnen zingen. Dan zouden ze misschien eerder voor de dierenpartij stemmen.

Veel liedjes gaan over onderwerpen die zeer politiek gericht zijn, zo kunnen jongeren (en zelfs ouderen) beïnvloed worden met bepaalde ideeën. De schrijvers hopen ook natuurlijk dat deze gedachtegangen anderen aanspreken zodat de verandering die ze wensen ook echt waar zal worden.

Stereotypen kan je niet als waarheid beschouwen omdat dit generaliseert. Iedereen is uniek en een grote groepen lijkt zelfs erg veel op elkaar. Er worden via onderzoeken persoonlijk gedrag en intelligentie gelinkt aan de muzieksmaak. Hieruit blijkt ook dat er altijd groepen zijn die niet dezelfde eigenschappen vertonen als de grotere groep.

Eindigen met "er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen" beantwoord eigenlijk al je vraag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Nazi’s waren toch een linkse vertakking." :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:P ik dacht ik breng het maar voorzichtig:P
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nazi's en links? help me even hier...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Linkse vertakking noemde ik het. Nationaalsocialisme is niet echt in te delen in rechts of links. Hitler had een socialisme wat dus na de oorlog pas als rechts werd beoordeeld. De Nazi's spraken over het "echte" socialisme... dus in mijn ogen een vooroorlogse linkse vertakking.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt :-)!