wie beslist de Nederlandse inzending voor het sonfestival?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
15.6K

Antwoorden (2)

Het Nationaal Songfestival (afgekort NSF) is het Nederlandse concept om de kandidaat voor het Eurovisiesongfestival aan te duiden. Het werd voor het eerst gehouden in 1956, toen de zeven deelnemende landen aan het allereerste songfestival door de EBU werden verplicht om een nationale voorronde te organiseren.

Door de jaren heen heeft het Nationaal Songfestival vele formats gekend. Vaak werd een grote televisieshow gehouden waaraan verschillende artiesten deelnamen, terwijl in andere jaren de artiest al intern gekozen was en alleen het lied nog gekozen moest worden. Dit laatste was het geval in 1993, 1994, 2007, 2009 en 2011. In 2010 was het lied al gecomponeerd en kon men kiezen tussen verschillende vertolkers. Vaak is er sprake van een vakjury, wiens punten gecombineerd worden met de stemmen van de kijkers. In 1980 en 2008 werd de Nederlandse inzending eveneens door een interne commissie geselecteerd. In 1961 en 1963 werd het Nationaal Songfestival niet op televisie uitgezonden vanwege een staking. In 1985, 1991, 1995 en 2002 werd er helemaal geen nationale voorronde gehouden omdat Nederland in die jaren niet meedeed aan het Eurovisiesongfestival.

Sinds 2013 worden de Nederlandse inzendingen (zowel de artiest als het lied) helemaal intern gekozen. De gezamenlijke omroepen Avro en Tros hebben daar zeggenschap over, want die zendt het Eurovisie Songfestival uit op NPO 1.
Amadea
7 jaar geleden
De omroep AVROTROS is verantwoordelijk voor de Nederlandse bijdrage voor de editie van 2016.

Sinds 2013 wordt de inzending voor het Eurovisiesongfestival niet meer gekozen via een Nationaal Songfestival maar door een commissie aangeduid.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Songfestival.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland_op_het_Eurovisiesongfestival_2016 staat hierover onder meer nog dit:

"Selectieprocedure

Net als in 2013, 2014 en 2015 werd wederom voor een interne selectie gekozen. Op 22 september [2015] werd duidelijk dat Douwe Bob de Nederlandse inzending voor 2016 was geworden. De selectiecommissie bestond dit jaar uit Cornald Maas, Jan Smit en AVROTROS-mediadirecteur Remco van Leen.".
Antoni