waarvoor dient de producent mij muziek?

de laatste tijd luister ik steeds meer muziek en zie weleens staan "Producer:[naam]", en ik vraag mijzelf af: wat doet de producer (producent) dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (2)

In de muziekindustrie is een muziekproducent, dikwijls producer genoemd, iemand die de verantwoordelijkheid heeft voor een opnamesessie. Afhankelijk van het muziekgenre en de studio-ervaring van de artiest neemt een producer een meer of minder prominente plaats in. Tot de minimale taken van de producer behoren het indelen van de opnametijd in de studio en het nemen van eindbeslissingen.
Muziek waarbij de producer daarnaast zo ongeveer elke beslissing op het gebied van compositie, arrangement en samenstelling van de muziekgroep neemt, wordt wel producersmuziek genoemd. Voorbeelden van typische producersmuziek zijn dance en het levenslied.

Er zijn speciale opleidingen voor. In Haarlem 'Music Academy' is bijvoorbeeld een bacheloropleiding voor producers. Deze opleiding wordt ook wel "E-musician" genoemd. Lessen als Audiorecording en Mixing & Producing zijn o.a. de hoofdvakken, wat tevens in twee professionele geluidsstudio's wordt gegeven. Op deze opleiding wordt buiten de praktische vaardigheden ook de uitgebreide theorie aangeleerd, en duurt in totaal vier jaar.
SimonV
7 jaar geleden
Een muziekproducer zorgt ervoor dat bijvoorbeeld: een 'muzikaal idee' omgezet wordt in een 'cd-productie'; een 'home studio-opname' omgezet wordt in een 'live performance'; een 'cd-productie' omgezet wordt in 'losse muziektracks om in een game te gebruiken'.

De muziekproducer heeft verstand van en ervaring met 'de knoppen' en zit zelf ook regelmatig daarachter. Zijn/haar belangrijkste werk is echter ontwerpen van de hierboven vermelde 'omzettingen'. De muziekproducer bedenkt bijvoorbeeld hoe een muzikaal idee van een muzikant tot een cd met orkestrale muziek kan leiden, of hoe een home studio-opname met allerlei synthesizergeluiden op het podium uitgevoerd kan worden door een viermansbandje. De samenwerking tussen muzikant en orkest wordt geregeld. Er wordt voor gezorgd dat de home studio-opname door het bandje op het podium uitgevoerd op dezelfde manier overkomt. Hij of zij heeft niet alleen kennis van 'de knoppen', maar met name kennis van muziek en klank, ervaring in het samenwerken met mensen uit verschillende disciplines, en inzicht in de muziek- en media-industrie.
Amadea