Bestaat er een muziekprogramma waarmee je de bassen in bijv. een mix gelijk kan trekken?

Er bestaan genoeg programmaatjes om het geluid te normaliseren, maar om elk nummer
de bas goed in te stellen, is vrij lastig.
Als je het op het gehoor doet, klinkt achteraf toch weer het ene nummer meer bassiger dan het andere.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Automatisch? De ene nummer heeft ook soms meer bas dan de ander.

Antwoorden (2)

Ik zelf gebruik altijd Adobe Audition om een compressie uit te voeren.
(Adobe Audition is een computerprogramma waarmee muziek gemaakt kan worden of bestaande muziekbestanden van effecten en verbetering kunnen worden voorzien. )Ik weet zelf dat veel producers zoals Afrojack, Avicii en Martin Garrix FL Studio gebruiken. Ze gebruiken FL Studio dan voor compressie of gebruiken een extra plugin. Ik heb zelf veel geleerd van Game, een youtuber die FL Studio uitlegt en ondertussen muziek creëert. In de bronnen staat een filmpje waarin hij uitlegt hoe een compressor werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn versterkers en plugins voor mixing software die "dynamic EQ" toepassen, maar net als compressie (wat in een ander antwoord wordt genoemd) is dat niet echt wat je beschrijft.

Zoals je zelf al opmerkt, als je de bas in het algemeen harder of zachter zet zal dat bij het ene nummer beter klinken dan bij het andere. Dat is van zoveel factoren afhankelijk dat het niet zo eenvoudig is om voor een willekeurig nummer de "goede" bas te bepalen. Mixen is dan ook een vak.

Probeer je maar eens voor te stellen wat een automatisch stukje software zou doen met -ik noem maar wat- een black metal (bijna geen bas) en een dubstep (bakken vol sublaag) nummer. De een meer of de ander minder bas, hoe dan ook wordt er minimaal één nummer om zeep geholpen, waarschijnlijk allebei.

Ik laat me graag verrassen, maar ik denk niet dat er ergens een tooltje is wat doet wat je hier vraagt. En als het wel bestaat, of je er blij van zou worden.