Als je een akkoord speelt hoe weet je dan welke noten je kan zingen?

Bij liedje hoor je vaak dat akkoorden als begeleiding worden gebruikt. Hoe weet je dan welke noten je moet zingen bij een liedje?
Is er een site waar hier uitleg van word gegeven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

Je schrijft eerst de melodie ("het liedje"). Die melodie staat in een bepaalde toonsoort.
Vervolgens gebruik je accoorden uit die toonsoort of aanverwante toonsoorten.
Is de toonsoort "C", dan is de toonladder C-D-E-F-G-A-B-C. Bekende accoorden zijn dan C-E-G, F-A-C en G-B-D (znl op de 1e,4e en 5e toon). Een eenvoudig kinderliedje heeft meestal genoeg aan deze accoorden.
Kortom: het liedje (melodie) is er eerst, dan komen de accoorden er later bij (dus niet andersom).

Toegevoegd na 50 minuten:
Bronnen:
- De eerste is om noten te leren lezen
- De tweede gaat in op accoordenleer