Als je muziek wilt bewerken (dus hoe dj's muziek mixen), wat voor programma kun je dan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gratis: Audacity http://audacity.nl.softonic.com/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met mixen bestaande liedjes in elkaar draaien (DJen dus) bedoeld zal het iets als Serato, Tractor of Virtual DJ worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de beginner is virtual DJ zeker een aanrader.

Het beste antwoord

Hoi, dit is wel een hele brede vraag. Er is namelijk een verschil tussen muziek maken en mixen. Soms kan je beide combineren. Maar ik probeer het eenvoudig voor je te houden. Als je wilt 'dj-en', dus nummers achter en in elkaar mixen (live, zoals een dj) zou ik beginnen met een programma als virtual dj (voor osx is er een gratis versie beschikbaar). Wil je een stapje verder zou je kunnen kijken naar Traktor (van Native Instrument). Dit werkt het beste met bijbehorende apparatuur zover ik weet).

Wil je muziek produceren, dus zeg maar een dance-nummer maken, en heb je niet veel ervaring, dan zou ik eenvoudig beginnen. Een programma om dat te doen heet een 'DAW'. Als je een apple-computer hebt zou ik garageband kopen/downloaden. Als je een hele oude computer hebt kan je kijken naar Ejay, ik weet niet of het nog officieel bestaat maar heb het vroeger gebruikt. Anders zou ik kijken naar Music-Maker. Deze wordt nog steeds verkocht, en je kan er met loops (bestaande geluidsfragmenten) muziek arrangeren. Heb je dit een beetje onder de knie dan kan je verder gaan met 'componeren' (het maken van melodieën') en programmeren van beats. Een relatief eenvoudig programma is fruityloops, maar je kan ook kijken naar Reason of Logic Pro X(alleen voor mac). Zo zijn er meerdere programma's, maar als je niet veel ervaring hebt zou ik niet beginnen met een programma met heel veel functies, omdat je dan in de praktijk vaak niet meer weet waar je moet beginnen.

Verder kan je ook muziek produceren zonder computer. Dit kan bijvoorbeeld met een oude groovebox van Roland. Dit zijn leuke apparaten van Roland die op marktplaats niet te duur zijn. Wil je iets nieuwers of iets wat beter klinkt kan je kijken naar de korg electribe serie. De nieuwe korg electribe 2 is qua functionaliteit relatief simpel, maar heeft een hele goede kwaliteit qua geluid. De hardware in deze alinea zijn onder het publiek niet overal even bekend, maar je kan dit ook live gebruiken. Dan ben je dus live aan het produceren. Ik hoop dat ik je heb geholpen met een aantal sugesties.

Samengevat: Wil je muziek mixen als een dj: kijk naar bijvoorbeeld fruityloops.
Wil je (dance) muziek produceren: begin dan met een relatief eenvoudig programma waarbij een aantal loops zitten. (of download een demo van de wat geavanceerdere software.
Lijkt het je leuk om het gevoel te hebben dat je echt muziek aan het maken bent, kijk dan is of je ergens met een groovebox/electribe kan vinden en kan proberen. Succes!