Ik zou graag piano leren, begin ik best met akkoorden of notenleer?

Beste,

Graag had ik dus wat piano geleerd. Voor je me begint af te breken van ‘piano duurt zeer lang om te oefenen en dergelijke’ Ik heb er echt de motivatie voor en heb mezelf (om te beginnen een degelijk keyboard aangeschaft). Ik verwacht helemaal niet van mezelf dat ik binnen het jaar degelijk piano kan spelen maar gewoon dat er binnen enkele jaren toch al iets leuk uit komt die niet te stijf klinkt. Ik zal eerlijk zijn, buiten wat simpele gitaarakkoorden ken ik bitter weinig van muziek spelen. Ik ben reeds 23 jaar en zou echt graag het piano spelen wat in mijn vingers krijgen. Nu zit ik met enkele vragen. Zou ik best notenleer volgen of gewoon akkoorden leren(hou rekening ik wil geen virtuoos worden, dit gewoon puur als ontspanning!)? Of leer je dit best gewoon beiden? Ik heb ook redelijk degelijke online lessen gevonden(youtube), of is dit echt compleet af te raden en sowieso een leerkracht te zoeken?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem gewoon "echt" pianoles, bijv. bij een muziekschool. Of begin in ieder geval met een goede pianoles-methode (boeken). "Accoorden leren" en/of "notenleer" is geen doel op zich, maar een onderdeel van het gehele leerproces..
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom zouden wij je afbreken? Ik vind het juist mooi dat je graag een instrument wilt leren en gemotiveerd bent.

Antwoorden (2)

Voor piano begin je eerst met notenleer en daarna met akkoorden. Dit heeft te maken met het feit dat een piano voor elke noot een aparte toets heeft. En niet zoals een gitaar snaren waarmee je verschillende tonen kunt maken. Elke toon heeft een aparte toets.

Nu ken je al wat akkoorden, dus je zou ook met deze kennis hoe simpel ook als startpunt gebruiken door deze akkoorden ook te leren spelen op de piano. Maar normaal gesproken begin je op de piano met de losse noten en komt de akkoorden later, want op de piano is losse noten spelen gemakkelijk dan het spelen van akkoorden.

En op de gitaar begin je met akkoorden, want een akkoord kun je spelen met simpele handelingen. Terwijl het spelen van een akkoord op een piano je gelijk al met twee handen en tien vingers onafhankelijk van elkaar moet bewegen.

En voor notenleer en losse noten je al ver komt met een hand en een vinger. Later komt dan wel de andere hand er bij en ga je van een vinger naar meerdere vingers die onafhankelijke van elkaar gaan bewegen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Natuurlijk kun je beter beginnen met een leraar en daarna pas zelfstudie. Maar veel leraren kunnen op gang helpen met de zelfstudie of zelfs begeleiden bij de zelfstudie. En om te voorkomen dat je dingen moet afleren als je later beter wil worden is het aan te raden om te starten met een leraar en daarna de youtube methode. Alle waar is naar zijn het geld. En goedkoop is duurkoop.

En om veel spierpijn te voorkomen is stap 1 houding. Hoe zit je achter de piano, stap 2 is hoe zet je de vingers neer. En een leraar zal alles in de juiste volgorde aan bieden en ook je de lessen cq video in je juiste volgorde plaatsen. Goeievraag kan niet de plaats in nemen van een goede leraar. Met als dat je met medische problemen echt naar de arts moet en niet gaan googlen op het web.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je echt professioneel piano wil leren spelen, kun je het beste de tips van Carsrac volgen. Maar als je op je eigen tempo en rustig wil beginnen maakt het niet uit waar je mee begint. Als ik nieuwe liedjes wil leren begin ik gewoon bij het makkelijkste, soms zijn dat de akkoorden, soms de melodie. Later kom ik wel bij het geheel

Het is dus aan jou waar je mee wil beginnen, begin bij iets waar je denkt dat je het makkelijkst het stuk leert.