Hoe heette de act van Dorus (Tom Manders), waar hij muziek maakt met stoffers?

Het is een gezelschap van 4 personen waarbij een bezem, stoffer e.d. dienst doen als muziekinstrument.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.9K

Het beste antwoord

Dat is het Borstelnummer van "The Galloping Comedians".

Toegevoegd na 33 minuten:
De originele muziek wordt uitgevoerd door het Hotcha Trio. Het werd eind jaren '30 gecomponeerd door de Russische componist Dmitri Kabalevski voor een Moskovitisch kindertoneelstuk. In 1940 bewerkte hij die muziek tot een suite voor orkest: De Komedianten, opus 26. De suite bestaat uit tien delen en het tweede deel is de galop. Deze galop behoort tot de bekendste werken van Kabalevski. Het was in de jaren '50 jarenlang de herkenningsmelodie van het Amerikaanse spelprogramma Masquarade Party.
Op 29 oktober 1951 werd de galop onder de naam The Galloping Comedians opgenomen door een Rotterdams mondharmonicatrio: het Hotcha Trio. Maar het nummer werd in Nederland pas echt bekend toen Tom Manders (Dorus) het gebruikte in zijn maandelijkse revueprogramma "Een avond in Saint Germain De Prés". Het Hotcha Trio was goed bevriend met Tom Manders en was al enkele malen eerder te zien geweest in zijn programma. Niet alleen als muzikale gasten, de Hotcha's acteerden ook mee in enkele sketches.

Op 26 mei 1962 werd een jubileumaflevering uitgezonden van het revueprogramma, ter ere van de 35e uitzending. Hierin playbackte Dorus The Galloping Comedians met een schoenborstel die hij gebruikt als mondharmonica. Tijdens het nummer werd hij bijgestaan door de eveneens als zwerver uitgedoste Karel van Rooij en Peter de Jong, die enkele jaren later het bekende duo Mini & Maxi zouden vormen. Van Rooij en De Jong speelden net als Dorus op borstels, maar dan in groter formaat. Bij het spelen bewogen ze zo heftig op het ritme mee, dat ze Dorus een paar keer uit evenwicht brachten. Deze scène zou in de loop der jaren uitgroeien tot een van Dorus' bekendste sketches en is op vrijwel alle video-uitgaven van Dorus terug te vinden.

Toegevoegd na 54 minuten:
Masquarade = Masquerade
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prachtig antwoord, compliment. Alleen, zijn dat dan ook mini en maxi in het getoonde fragment? Ik herken ze niet en ze zijn ook ongeveer even groot....
Amadea
9 jaar geleden
Nee, wat je op de toegevoegde video ziet is niet die jubileumuitzending, maar van langer geleden. De ene man was Rudi Falkenhagen. Wie de andere was kan ik nergens zwart op wit vinden, maar mogelijk was het Jan Blaaser.