Zijn lyrics copyrighted?

Ik vond laast dit bericht: Copyright Disclaimer Under Section 107 of the Copyright Act 1976, allowance is made for "fair use" for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching, scholarship, and research. Fair use is a use permitted by copyright statute that might otherwise be infringing. Non-profit, educational or personal use tips the balance in favor of fair use. Nu ben ik een beetje in de war. Mag ik het nou wel of niet gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (2)

Teksten zijn auteursrechtelijk beschermd. Dat er ook een fair use regeling is, maakt het dat je het in sommige gevallen mag gebruiken. Het ligt er dus aan waarom en hoe je het wil gebruiken.

Stel dat je als krant een stukje wil schrijven over de teksten van een nieuwe CD mag je dus een deel overnemen.

Je mag echter niet de tekst opnieuw inzingen, met andere muziek oid, zonder de rechthebbende te vragen of dat mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus mag van een muziek video nou een lyrics maken?
gvrox
9 jaar geleden
@WildDonut : als je met "een lyrics" een lyrics filmpje met muziek bedoelt, dan zeker niet, en als het alleen de lyrics zijn dan eigenlijk ook niet (maar daar komen ze moeilijk achter). Er is geen sprake van research, scholing, kritiek, commentaar, etc , of vind je van wel ? De auteursrechten zitten zowel op de muziek als de tekst, dus daar kun je niet zomaar mee doen wat je wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt
Ja, lyrics (songteksten) vallen zondermeer onder copyright.

De genoemde uitzondering mbt fair use is een Amerikaanse regeling; Nederland kent wel een vergelijkbaar citaatrecht maar vziw werkt dat iets anders.