Hoe voorkom je het 'zingen' van de snaar wanneer je je vinger verschuift op de gitaar?

Wanneer je je vinger verschuift hoor je dat heel duidelijk, een soort zingend geluid. Ik kan het niet beter omschrijven. Vooral op de dikkere snaren (e, d, g, b). Hoe voorkom je dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Het beste antwoord

Het is niet zozeer zingen meer eerder ' roetsjen' . Er zijn snaren op de markt die zijn afgeplat aan de oppervlakte, z.g. flat-wounded. hebben iets minder helderheid maar hebben geen bijgeluiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

door er niet met je vinger overheen te schuiven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slimme oplossing, maar soms werkt het sneller en beter om je vingen van de ene naar de andere fret te verschuiven dan de vinger op te tillen en te verzetten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan je gitaar ook in de open haard gooien, dan maakt hij dat geluid ook niet. dit antwoord heeft weinig met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is met zoveel dingen menno maar je mint hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je met zoveel dingen...? leg uit
Door eerst de druk van de snaar weg te nemen en daarna pas langs de snaar te bewegen. Zo voorkom je de z.g. glissando
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit niet te voorkomen is want je hoort het ook bij professionele muziek.Bijvoorbeeld bij de muziek van''kane''hoor je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kane is ook niet egt een geweldige gitaarspeler. Je hoort het ook bij Anouk en Avril Lavigne etc. Je zal het inderdaad altijd een beetje blijven houden, maar je kan het wel verminderen. zie antwoord van Brg.
Snaren zingen altijd, of ze nu wel of niet aangeslagen of 'bespeeld' worden.

Wanneer je één snaar bespeelt trillen (zingen) de andere snaren plus instrument mee. Het geluid wat het schuiven van de vingers produceert is ahw ook het 'bespelen' van de snaren. Zie dit 'zingen' als een positieve bijkomstigheid vwb de muzikaliteit.

Het maakt deel uit van het totaal wat dit instrument te bieden heeft. Muziek en bezieling van zowel jouzelf als ook van het instrument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snaar eerst afdempen. Dat glissando-geluid dat je hoort is omdat de snaar nog trilt van je vorige noot.
Ook kan het verschuiven zelf de snaar al genoeg laten trillen dat je al iets hoort. Ook dat kun je voorkomen door op dat moment (tijdens het schuiven) met je andere hand de snaar af te dempen. Mogelijk kan het zelfs met je linkerhand door de snaar tijdens het schuiven met de andere vingers licht af te dempen. Maar dat weet ik niet zeker. Heb dat zelf nog nooit geprobeerd.