Hoe komt het dat bij een blaasinstrument(trompet,tuba...) na een bepaalde tijd(jaren) bij het spelen met de 3de ventiel de noot net iets lager klinkt?

Wanneer ik een mi of la speel met de 3de ventiel klinkt het lager dan dezelfde tonen met de 1e en 2de ventiel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan het zijn dat er een deukje in zit?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er zit een heel klein deukje. Ik weet niet of dit zoveel uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat kan wel degelijk uitmaken.

Het beste antwoord

Het kan zijn dat, door het instrument niet op kamertemperatuur te laten komen en door lang stilliggen alvorens te bespelen, er toch wat meer dan alleen simpel onderhoud nodig is. Wanneer je dit zelf niet kunt raadpleeg dan een professional.
Ik denk dat het probleem vrij simpel te verhelpen is (ook het deukje kan van invloed zijn), maar wanneer je het niet zelf voor elkaar krijgt kan het probleem erger worden of duurder bij een betaalde onderhoudsbeurt.
Laat je hierna adviseren over verder onderhoud wat je zelf kunt doen. De meeste instrumenten zijn het waard om even verwent te worden a.h.w. Zo blijven ze goed en kun je er nog jaren plezier van hebben.
Misschien heb je ook iets aan de onderstaande link.