Wat is ongestemd slagwerk en wordt dit ook wel percussie genoemd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3K

Het beste antwoord

Ongestemd slagwerk betreft slaginstrumenten die geen bepaalde toonhoogte laten horen. Percussie is de verzamelterm voor álle soorten slagwerk, inclusief de melodische instrumenten.
Voorbeelden van ongestemd slagwerk zijn: bekkens, koebel, woodblock, grote trom.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.concordiabergschenhoek.nl/index.php/nieuwspagina/mpb
In de omschrijving staat: ongestemd slagwerk -(ik dacht dat het slagwerk was dat met een valse klank speelde) - ook wel eens percussie genoemd.
Amadea
9 jaar geleden
Geen idee waar die hun informatie vandaan hebben, maar dat klopt echt niet. Een percussionist kan alle soorten slagwerk spelen, ook bijvoorbeeld Afrikaanse volksinstrumenten.
Ongestemd houdt niet in dat het vals is, maar er wordt een klank gegeven die qua toonhoogte niet te beïnvloeden is. Pauken bijvoorbeeld worden telkens gestemd, omdat ze voor elk muziekstuk en binnen delen daarvan zelfs ook nog, een andere toonhoogte nodig kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er moeten een pleidooi gehouden worden voor het verkrijgen van vergunningen voor een optreden (medewerking) in de veilinghallen van Bleiswijk. Het gaat dan om plusminus 2000 bezoekers en dan zijn hulpdiensten en brandweer niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, alvast bedankt voor je inzet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor meedenken