wat zijn de kenmerken van countymuziek?

Toegevoegd na 9 minuten:
wat zijn de kenmerken van country? en wat zijn verschillen met andere stijlen?

Toegevoegd na 11 minuten:
sorry typefout het moet countrymuziek zijn. sorry voor het ongemak

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
12K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het in een bepaalde county ("graafschap") wordt beoefend....
(tenzij je natuurlijk "countrymuziek" bedoeld)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja sorry typefout country
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je hier iets mee: Countrymuziek is de verzamelnaam voor verschillende muziekstijlen van Amerikaanse muziek, die ontstaan is op het platteland in het zuidelijke deel van de Verenigde Staten en zijn wortels in de Amerikaanse volksmuziek heeft. Doorgaans betreft het een zangstem die wordt begeleid door een aantal eenvoudige instrumenten: steel gitaar, viool en akoestische gitaar zijn de traditionele, maar tegenwoordig worden ook elektrische gitaar en drums gebruikt.
http://www.encyclo.nl/begrip/countrymuziek

Het beste antwoord

Country is volksmuziek waarvan de bakermat in het zuiden van de Verenigde Staten ligt. Dit muziekgenre is enorm omvangrijk en kent vele vertakkingen. Meestal betreft het een zangstem die wordt begeleid door een aantal eenvoudige instrumenten. Steelgitaar, viool en akoestische gitaar zijn de traditionele instrumenten, maar tegenwoordig worden ook elektrische gitaar en drums gebruikt.

De geschiedenis ervan begon met de vele (Europese) immigranten die in de achttiende eeuw naar de nieuwe wereld trokken om daar een bestaan op te bouwen. Er ontstond een smeltkroes van nationaliteiten die allemaal hun eigen cultuur hadden. De traditionele muziek uit het land van herkomst werd vermengd met invloeden uit andere streken. In eerste instantie ging het vooral om dansmuziek die was afgeleid van Europese volksdansen, later kwamen er meer ballads waarin het levenslied gezongen werd.

Officieel begon de countrymuziek in 1927, toen de Carter Family en Jimmy Rodgers een platencontract tekenden. Zij worden gezien als de grondleggers. Door de opkomst van de radio werd hun muziek over heel Amerika verspreid werd en kregen zij grote bekendheid. Sinds de zanger Roy Acuff regelmatig optrad in de Grand Ole Opry in Nashville wordt deze stad gezien als de hoofdstad van de countrymuziek.

Door de jaren heen heeft de countrymuziek zich steeds verder ontwikkeld en ontstonden er telkens weer nieuwe stijlen. Bijvoorbeeld de bluegrass, southern rock, hillbilly en honky tonk. Later gevolgd door stijlen als TexMex, Cajun, western swing, country rock. Al deze stijlen hebben hun eigen sound, specifieke instrumenten en de artiesten die het groot gemaakt hebben.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Country is niet 1 muziekstijl maar een verzameling van stijlen. Net zoals popmuziek of jazz verschillende stijlen bevatten die onder de zelfde noemer vallen, maar onderling aardig kunnen verschillen.

Het is muziek uit met name het zuiden van de VS die zijn wortels heeft in de Amerikaanse volksmuziek (die weer voortkomt uit verschillende Europese volksmuziekstijlen van de eerste immigranten), en wordt gekenmerkt door een combinatie van (vaak) zang en eenvoudige begeleidingsinstrumenten (gitaar, viool). Instrumenten die veel mensen thuis bespeelden en op feestjes de stemming mee bepaalden. Het was vooral prettige, eenvoudige dansmuziek.

Uiteraard heeft de muziek een lange geschiedenis en een grote ontwikkeling doorgemaakt,en dee kenmerken van country kun je eigenlijk niet allemaal op een trijtje zetten zonder de hele geschiedenis erbij te betrekken. Maar in 2500 tekens ga ik dat nooit redden. Er is echter heel veel informatie over te vinden op Internet. Maar of muziek country is is nog steeds te horen.

Country is in Amerika eigenlijk een beetje wat Nederlandstalige muziek hier is. Al geef ik toe dat er hemelsbrede verschillen tussen zitten, de kenmerken zijn een beetje het zelfde : eenvoudige meezingers met eenvoudige melodieen en teksten over -vaak- het leed van alledag in je moerstaal.