Zijn er situaties waarin je voor een cover geen rechten moet betalen?

In princiepe moet je altijd rechten betalen als je een cover uitbrengt of gebruikt in een optreden, toch? Maar zijn er ook uitzonderingen op die regel?

Ik denk bijvoorbeeld aan mensen die in een winkelstraat gaan staan met hun gitaar en een lied zingen, zouden die nu allemaal netjes rechten betalen?
En bijvoorbeeld op een buurtfeest waar een paar mensen samen liedjes zingen om het feest wat op te vrolijken, een optreden waar ze niet voor betaald worden.
Of meedoen aan een talentenjacht op school, dit valt ook onder een optreden, maar weer eentje waar je niet voor betaald wordt.

Uitleggen hoe het betalen van rechten precies in zijn werk gaat mag altijd, maar ik zou graag weten of er uitzonderingen zijn die het persoonlijk gebruik overstijgen, maar waar er over het algemeen geen rechten betaald worden.

Als subvraag heb ik ook nog de volgende: als je toestemming hebt van de artiest zelf om de liedjes te coveren, moet je dan nog steeds rechten betalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zijn weinig of geen uitzonderingen op. De meeste mensen betalen niet als ze coveren, geen haan die er naar kraait, maar het zou wel moeten. "maar weer eentje waar je niet voor betaald wordt." Dat staat er buiten. Betaal of niet maakt niet uit. "als je toestemming hebt van de artiest zelf om de liedjes te coveren, moet je dan nog steeds rechten betalen?" Toestemming van de artiest interesseert niemand niks. Je moet toestemming hebben van de rechthebbende, als dit de artiest is en je bent overeengekomen dat je mag coveren dan mag het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je toestemming hebt van de rechthebbende (zoals MrTomaat al aangeeft is dit niet altijd de artiest zelf), hangt het van die persoon af of je ervoor moet betalen. Er zullen vast wel muzikanten bestaan die je het gratis laten coveren, als ze je cover leuk vinden of het doel waarvoor je de cover maakt sympathiek vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed, dus in princiepe moet je rechten betalen als je buitenshuis komt en zingt waar andere mensen je kunnen horen. Klopt die stellingname? Wat ik mij afvraag, wordt dit streng nageleefd of is er op sommige vlakken een soort gedoogbeleid? Zal de instantie die de rechten int moeilijk doen over een buurtfeest waar gezongen wordt, om een voorbeeld te noemen.

Antwoorden (1)

Als de auteur een aantal jaren, meestal 75 jaar maar dat hangt van het land af, dood is vervallen de auteursrechten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Maar dan nog heb je meestal te maken met andere rechthebbenden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is leuk om te weten, maar hoe zit het met de muziek waar nog wel rechten op zitten?
Amadea
9 jaar geleden
Daar moet je dus eerst toestemming voor vragen om die te mogen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat snap ik, maar zijn er situaties waarin de regels niet zo strikt worden nageleefd? Bijvoorbeeld dat zingen op een buurtfeest, als de organisatie die rechten int daar achter komt, worden die mensen dan beboet of wordt zoiets wel door de vingers gezien?
Amadea
9 jaar geleden
Een buurtfeest is niet echt een officieel gebeuren. Maar wel als daar een cd van uitgebracht zou worden die te koop komt.