Absorbeert karton geluid?

Ik heb thuis een kleine home studio muziek te maken, maar mijn speakers kunnen nergens anders staan dan tegen een muur en dat weerkaatst het geluid.
Dus helpt het als ik een stuk karton tegen de muur plak tegen de weerkaatsing of bestaat er iets anders wat je overal kan krijgen en niet al te veel geld kost?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
7.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In theaters (Oosterpoort) zie je wel eens een soort eierdozen tegen de wanden. Of die voor een betere akoustiek is of een soort geluidsisolatie weet ik niet, maar je zou daar eens kunnen informeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Akoestiek behandeling is ingewikkeld en nooit goedkoop (materiaal is belangrijkst). De vorm 'eierdoos' wordt veel gebruikt maar de kartonnen eierdoos heeft nagenoeg 0 effect.
Leesvoer: http://www.bt-studio.nl/thuis-studio-beginnen/studio-akoestiek/

Het beste antwoord

Alles dempt geluid, maar niet afdoende voor jouw toepassing. Eierdozen, zoals hierboven vermeld, is ook niet echt een goede isolator. Wat dat wel enigszins doet, het het geluid iets diffuus maken (doormiddel van een ongelijk oppervlak) waardoor het iets minder weerkaatst. De stilstaande lucht tussen de doos en muur helpt ook iets qua demping, maar zeker niet afdoende.
Je hebt iets nodig wat echt absorbeert. Ikzelf heb panelen gemaakt van een houten frame met een achterplaat erachter. Die volgestopt met rockwool en uiteindelijk het geheel omspannen met stof. Hoe dikker hoe beter. Uiteraard de houten achterplaat aan de achterkant (muurzijde) houden. Dit werkt voor mij uitstekend in mijn studio. Anders zou je ook oude matrassen kunnen gebruiken. Zolang het maar vulling geeft en niet te hard is.
Hoe dikker de isolatie, hoe meer hij absorbeert, maar ook hoe meer lage tonen geabsorbeerd kunnen worden. Echte lage tonen absorberen doe je alleen maar met basstraps (zoek maar eens op op Google).
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bass traps... die was ik even vergeten. ;)
Veelzijdig en helder antwoord. +

Andere antwoorden (3)

Op zich wel, maar niet in de vorm van een plat stuk. Dé oplossing is die muur met eierdozen te isoleren. Door de grillige vorm van dat karton helpt dat wél het geluid te dempen.
Amadea
9 jaar geleden
Ik zou hier geen karton voor gebruiken; sterker nog, dat heb ik ook niet gedaan.
Tot op zekere hoogte isoleert karton wel, maar zoals Amadea aangeeft zit 'm dat voornamelijk in de vorm.
Zo te lezen ben je in ieder geval bereid een deel van je huis op te offeren voor een thuisstudio. Goede isolatie vergt nu eenmaal een investering. Een goede en niet al te dure optie is vlokken- of noppenschuim; dat is ook het materiaal waar Tjidske in haar reactie aan refereert.
Goed vlokken-/noppenschuim heb je al voor circa € 5.- per m².

Onze studio/hobbykamer en filmkamer zijn op deze wijze geïsoleerd (noppen). Als ik met mijn muziek bezig ben kan mijn vriendin enkele meters verderop bij wijze van spreken mediteren. ;)

Zorg overigens ook voor goede en stille ventilatie/airco. Ik ga er althans vanuit dat de betreffende kamer geen raam heeft, anders word isoleren een lastig karwei.
Ook dit is een investering, maar wel een waar je veel profijt van zal hebben.
Zeker als je nogal actief bent tijdens het produceren van muziek en/of rookt, zoals ik, willen de temperaturen in zo'n kamer nog wel eens oplopen en wordt het al snel benauwd... ;)

In de studio mondt een buisventilator uit. Dit heeft me in totaal, inclusief de ventilatiekanalen en elektronica zo'n € 200.- gekost.
De isolatie zal rond de € 300.- zijn geweest.

Als je foto's wilt zien, mag je wel via m'n profiel privé reageren, dan stuur ik je er een paar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijkt mij niet helemaal aan te sluiten op de vraag van weerkaatsing. Ook is noppenschuim alleen afdoende, wanneer je geen lage tonen afspeelt, of speakers hebt die dit niet weergeven, of op een heel zacht volume afluistert.
Bijkomend nadeel vind ik dat noppenschuim er niet bepaald mooi uit ziet, maar dat kan smaak zijn.
Voor goede absorptie is toch echt massa nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je wel een punt.
Vandaar mijn reactie onder jouw antwoord. Vond het daarom ook niet nodig mijn antwoord uit te breiden. ;)
Als het 'probleem' echter alleen de weerkaatsing betreft is noppenschuim een probaat middel. Ik kan me op zich wel indenken dat je noppenschuim niet de meest elegante oplossing vindt.
Maar naast het praktische nut ben ik zelf zeer content met de afwerking (heb ik overigens niet zelf gedaan). Ik vind de monotonie in het patroon juist heel prettig en een paar plafondspots maken een wereld van verschil. ;) Ik wacht een mogelijke reactie van de vraagsteller af. Mocht mijn antwoord inderdaad (erg) afwijken van de bedoelingen van de vraagsteller, dan zal ik m'n antwoord verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij niet dat het antwoord verwijdert moet worden, daar het zeker een aanvulling kan zijn. Alleen ben ik het wel oneens met de stelling dat noppenschuim probaat is tegen reflecties. Dit omdat je duidelijk kan uitrekenen dat meerdere frequenties niet geabsorbeerd kunnen worden, omdat de amplitude van de golfvorm te lang is. Je mag de diepte van je absorptie materiaal x2 doen, en dat is dan de maximale golflengte die het kan absorberen.
In het geval van noppenschuim is deze diepte ook nog ongelijk, waarbij het reliëf niet is bedacht voor verstrooiing van geluidsgolven (omdat daarvoor het oppervlak harder moet zijn, om juist weer te reflecteren).
Uiteraard zijn er mensen die het wel mooi vinden, net zoals er mensen zijn die V-coustic panelen mooi vinden. Kwestie van smaak. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan vermoed ik dat jouw kennis omtrent geluidsabsorptie verder reikt dan de mijne. Daarom heb ik een groot deel van de inrichting ook láten doen. ;)
Ik kan alleen uit ervaring spreken dat buiten mijn 'studio' (ik spreek liever van een takkeherriehok) nauwelijks iets merkbaar is qua geluid en trilling.
Geluidsisolatie is eigenlijk een verzamelnaam, ook voor absorptie en voor trillingsisolatie. Wat hier eerder werd genoemd, gaat vooral om het laatste - bijvoorbeeld dus de zachte noppenbekleding die je vaak in geluidsstudio’s terugvindt.
Echte geluidsisolatie bereik je door massa. Thermische isolatie door stilstaande lucht, isoleren van geluid door gewicht. Hoe hoger de densiteit, hoe hoger het effect.
Maar minstens zo belangrijk is contactgeluid. Geluidsoverlast ontstaat zelfs voornamelijk via vaste verbindingen met de aangrenzende ruimte. Spijkers en schroeven zijn bijvoorbeeld heel goede geluidsbruggen. Dus voor welke vorm van isolatie je ook kiest, zorg in ieder geval voor een zwevende constructie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet helemaal waar, gezien hoge densiteit ook een mdf plaat kan zijn. Een hogere dichtheid van materiaal betekend niet automatisch een betere absorptie. En ook gaat de vraag over het opheffen van achterwandreflectie. Het probleem is namelijk dat de achterwand +\- 3dB toevoegt aan het geluid dat naar voren afstraalt vanaf de conus. Deze toegevoegde reflectie kan bijzonder vervelend zijn en daarbij een aantal frequenties opheffen. Om deze reflectie op te heffen (dus niet de kamer isoleren, aangezien dat niet de vraag is) zul je inderdaad iets van massa moeten gebruiken achter de speaker. Maar wel iets wat goed absorbeert en dus niet per definitie isoleert.
Ook wordt noppenschuim al heel lang niet meer gebruikt in de pro-audio studio. Er zijn sommige mensen die dat zelf nog aanbrengen, maar een acousticus zal je er niet mee zien rommelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je wel een punt.
Nu is deze situatie niet echt 'pro-audio' (stukje karton) en heb je dus ook snel te maken met geluidsoverdracht.
Harde materialen kunnen overigens soms juist goed worden toegepast als akoestische oplossing. Dit is bijvoorbeeld een project waar ikzelf bij betrokken ben geweest:
http://www.bruynzeelmultipanel.nl/solutions/view/id/20 Maar denk ook aan de oplossingen van bijvoorbeeld Knauf en Rigips (die zijn gemaakt van gipsKARTON, kwinkslag bij deze vraag).
http://www.gyproc.nl/producten/plafonds/naadloze-plafonds/rigitone
http://www.knauf.nl/show/nl/product/item/685,686,703,802/Cleaneo-Akoestiek-elementen