Waarom klinkt een mineur-akkoord droevig?

Deze vraag ben ik al eerder tegengekomen maar de antwoorden waren niet bevredigend voor mij (moderator, sowwy) en dus stel ik hem nog maar een keer.

Ik hoef geen muziek-technische uitleg, die ken ik wel. Wat ik wel graag zou willen weten waarom het die invloed op ons mensen heeft.
Ik heb de gelegenheid gehad om het te testen bij uiteenlopende culturen en het blijkt tot nu toe altijd zo te zijn.

Bij dezelfde vraag kwam ik het volgende antwoord tegen:

"Dat is onze hedendaagse interpretatie, vooral veroorzaakt doordat muziek gecomponeerd in mineur nu wordt gebruikt bij situaties waarbij je trieste emoties wil benadrukken (film, begrafenis etc.)
In de Middeleeuwen echter ervaarden mensen de mineurladder als opgewekt en de majeurladder juist als droevig."

Vooral dat laatste intrigeert me maar de beantwoorder is helaas onbekend.
Herkent iemand dit? Heeft iemand een bronverwijzing of andere informatie die kan helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (1)

Dit heeft alles te maken met de cultuur waarin wij opgroeien. In onze (muziek)cultuur worden wij op jonge leeftijd al bekendgemaakt met het idee dat een bepaald type muziek (in dit geval mineurakkoorden) valt te koppelen aan treurige gebeurtenissen en treurige beelden (films, reclames, enz.). In onze conceptie ervaren wij mineurakkoorden dus als droevig, simpelweg omdat we sinds jaar en dag niet beter weten.

Ik zie dat je een soortgelijk antwoord zelf al gegeven hebt, maar mer in dezelfde lijn (en dus verdieping op dat type antwoord) kun je vinden in dit artikel: http://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,,-20342,00.html . Interessant zijn in dat artikel ook de voorbeelden van composities met mineurakkoorden die je ongetwijfeld zult beschouwen als opgewekt in plaats van droevig. Succes!