Wat voor merk gitaar heb ik nodig?

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoi lezers,
Ik wil gitaar gaan spelen maar weten jullie of Hohner een goed gitaarmerk is? (model: MC - 05) als dit geen goed merk is weten jullie dan andere goeie gitaar merken? Ik zoek een beginners gitaar die je voor in de les gebruikt. Weet iemand wat voor merk beginnersgitaar je nodig hebt voor op les?
Alvast bedankt.
Groetjes Liesbeth.
P.s: ik ben het meest nieuwsgierig of de Hohner MC - 05 een goed merk beginners gitaar is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Z512099
9 jaar geleden
De Hohner MC - 05 is een prima beginners - gitaar, ideaal voor gitaar te leren spelen . Niets verkeerd aan, met deze Spaanse, klassieke gitaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima gitaar,
hier zijn nog wat goede merken:
Fender
Schecter
Gretsch
Ibanez
Yamaha

Antwoorden (1)

Hohner gitaren staan niet slecht bekend. Voor beginners kan dit als de gitaar zelf in orde is voldoende zijn.

Of dit de gitaar voor u is is een andere vraag. Dit hangt af van muziek stijl en wat u prettig vindt spelen. Dit instrument moet u passen min of meer als een maatpak om lekker te spelen en dit is per persoon anders. Steelstring of nylon, Wat is het geluid wat u graag hoort in gitaren en een gitaar moet ook comfortabel zijn. Een Cutout body laat u de hele hoge tonen makkelijker pakken door een uitsparing voor de hand. Tegen een gitaar vechten speelt niet ontspannen.

Practisch elke gitarist zal waarschijnlijk vertellen dat elke gitaar anders is en hoe meer ervaring hoe meer dat ook duidelijk wordt. Per merk, per type maar zelfs bij precies dezelfde merk en type verschillen ze. Het hout is nu eenmaal niet altijd gelijk en dit maakt bij iets wat klank overbrengt behoorlijk uit. Zowel accoustisch als electrisch.

Mijn advies om te kunnen genieten van gitaar leren zou zijn; ga naar een gitaar winkel en speel wat, en nee dat hoeft echt niet perfect te klinken of ook maar muziek te zijn. Test een paar merken en types en body/nek opties. Ligt de body comfortabel en ligt deze in een natuurlijke positie in een voor u goede hoek? Past uw hand goed om de nek van de gitaar. Is de nek breed of heel smal en hoe past uw hand daarop? glijdt u makkelijk door naar andere fretten "hokjes". Snelheid pakt u geheid op en een gitaar kan zo snel of langzaam voelen.

Als u een snaar aanslaat luister extra goed,.... is het een mooie volle klank of klinkt hij flets of dof? (resonantie) Sla een snaar aan en luister naar de toon en hoe deze wegvalt..... is dat langzaam steeds zachter of in golven naar beneden?(sustain) Leg uw vinger heel zacht boven op de onderste E snaar 7e fret zonder in te drukken en sla de snaar aan is de toon mooi egaal en loopt deze?(snaar geleiding in orde)

Test ook het stemdeel of deze soepel loopt, u stemt een gitaar zeker tijdens het leren vrij veel en dit mechanisme moet soepel schroeven. Een goed afgestelde gitaar speelt ook lekkerder, u hoeft dan minder kracht te zetten bij het indrukken en dat doet in het begin vaak nog pijn. Neem bij twijfel iemand mee die al een tijd speelt en laat die eventueel nakijken of de nek recht zit en snaren niet in een grote hoek lopen.

Bronnen: Aanschaf eigen gitaar (electrisch) informatie komt van gitaar spelers, web en testen van diverse merken en types en de gitaarbouwer bij Alphenaar in haarlem