komt het geld voor een cd uiteindelijk wel bij de artiest terecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.hypebot.com/hypebot/2010/10/see-how-much-indie-artists-make-vs-label-artists.html

Antwoorden (2)

Ja zowel de platenmaatschappij als de buma betaalt uit aan de artiest
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
en sena
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SENA heeft niks met cd te maken. Die is alleen voor uitvoerende muzikanten waarvan hun werk op radio en/of tv is uitgezonden.
Verder krijgt een artiest een deel van de opbrengst van de cd, maar daar er veel kosten aan zijn verbonden, zullen deze er eerst vanaf worden getrokken.
ronron1212
9 jaar geleden
Dan krijgen die artiesten toch nog steeds geld binnen door de sena.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was de vraag niet. De vraag was: komt het geld van een cd wel bij de artiest terecht. Daar heeft SENA dus niks mee te maken.
ronron1212
9 jaar geleden
Cd's worden op diverse openbare gelegenheden gedraaid en daar komt de sena en de buma om de hoek. Dat geld dus bij cd's
ronron1212
9 jaar geleden
Cd's worden op diverse openbare gelegenheden gedraaid en daar komt de sena en de buma om de hoek. Dat geld dus bij cd's in de kapperszaak de winkel of waar in openbare gelegenheden dan komt de buma en de sena rechten om de hoek. De buma en de sena incasseren dan de rechten. Niet bij de verkoop van de cd want dat gaat via de afspraken met de produceren en de artiest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt ronron1212, artisten krijgen ook geld binnen via SENA, maar dat staat los van of het van een CD, download (legaal), usb of wat voor medium dan ook wordt afgespeeld.
Ook als het bijvoorbeeld alleen op iTunes (en niet op CD) wordt uitgebracht.
De vraag was, "geld voor een CD " (dus wat er voor het schijfje is betaald).
Dat BUMA aangehaald wordt in de antwoord heeft er dus ook niks mee te maken.
Als het nooit openbaar wordt afgespeeld zal de arties er dus toch ook nog een beetje geld vangen voor de verkoop van de CD.
ronron1212
9 jaar geleden
Klopt bij de verkoop van cd komen de rechten via de producent richting de artiesten.indien ze daar recht op hebben. dat ligt aan de contracten die ze hebben. Buma en Sena komen pas inzicht als muzeik op een andere wijze wordt verkocht of ten horen wordt gebracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wederom niet waar! Een percentage van de cd is voor de buma! Buma kijkt van wie de cd is en wie de rechthebbende zijn.
De opbrengst daarvan wordt naar percentage verdeelt over de muziekauteurs en tekstschrijvers. De artiest hoeft dit niet altijd te zijn.
SENA staat er los van, omdat dat alleen uitgekeerd wordt naargelang er airplay is geweest. Op wat voor manier dan ook.
Verkoop is dus voor de cd winkel, platenmaatschappij, uitgeverij en alle rechthebbenden.
ronron1212
9 jaar geleden
Bij Buma/Stemra zijn ongeveer 21.000 componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers aangesloten. Buma/Stemra zorgt ervoor dat wanneer hun creaties gebruikt worden zij daar een eerlijke vergoeding voor krijgen. Buma/Stemra incasseert via zusterorganisaties in het buitenland deze vergoedingen wereldwijd voor hun leden. Ook biedt Buma/Stemra het wereldrepertoire aan in Nederland en incasseert voor buitenlandse componisten, tekstschrijvers en auteurs de vergoeding voor het gebruik en draagt dit af aan zusterorganisaties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat wil je daarmee zeggen ronron?
Ze doen dit dus ook voor Nederland. En niet alleen wanneer muziek gebruikt wordt, maar ook op verkoop van cd en digitale verkopen.
ronron1212
9 jaar geleden
Geef even een bron
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok:
http://www.bumastemra.nl/gebruikers/openbaar-maken-van-muziek/hoe-betalen/
Als je jezelf registreert bij buma/stemra, doe je dat in 1 registratie. Je wordt automatisch aangemeld voor buma en stemra en krijgt ook via 1 weg uitbetaald.
Daarom gooi ik dat onder 1 noemer.
ronron1212
9 jaar geleden
In je bron staat het ook bij het openbaar maken van muziek dus spelen in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Spelen bedoel je afspelen mee lijkt mij?
En wederom "ook", wat dus inhoudt dat ze meer doen dan alleen cd's, dvd's of gebruik op tv/radio. De vraag gaat om verkoop cd.
ronron1212
9 jaar geleden
De buma staat voor naburige rechten dus pas als er geen spraken meer is van verkoop van de cd. De producent verkoop de cd aan de tussenhandel en rekend zelf de afgesproken prijzen af met de artiest
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.bumastemra.nl/gebruikers/voor-wie-betaalt-u/ Dus ook voor cd... Als je maar de auteur bent, zoals ik al zei!
ronron1212
9 jaar geleden
Lees je eigen link eens goed alles gaat in die link er om na dat de cd is verkocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij lees jij niet goed! Er staat onder andere dat alleen de rechthebbenden er geld aan mogen verdienen en wanneer er auteursrechtelijk beschermd materiaal op een cd gezet gaat worden, daarvoor betaald moet worden aan de rechthebbenden!
Dus niet alleen voor het gebruik van de muziek op een gekochte cd, maar ook voor het maken van een cd.
ronron1212
9 jaar geleden
Bij het maken van de cd is er al een afspraak over de rechten per verkochten cd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij snap je er helemaal niks van.
Als er een producent is (dus niet persé producer, maar degene die betaald), dan wordt hij master eigenaar. Dat betekend dan niet dat de schrijvers niks meer krijgen of dat daar onderling geen afspraken over gemaakt kunnen worden, maar dat staat buiten deze vraagstelling. Het lijkt alsof jij er vanuit gaat dat alleen de producent hier geld van krijgt en de rest een betalingsafspraak is tussen de auteur en producent. Elke verkochte cd levert geld op, hiervan wordt vanalles betaald, maar ook een deel aan buma stemra. Die keert hiervan 1 op 1 uit aan de rechthebbenden. Als het vervolgens in het openbaar gebruikt wordt (voor commerciële doeleinden) of wordt uitgezonden, dan incasseert de buma stemra en de SENA hier geld van. Ook dit wordt 1 op 1 uitgekeerd.
Het zou wat worden als jouw voorbeeld zo zou werken. Dan kunnen we artiesten uitbaten met goedkope deals op een beperkte oplage. Wordt het dan een succes, dan persen we er een hele grote berg van en vangen de producenten het grote geld.
Omdat er auteursrechtelijk beschermd materiaal op de cd staat, wordt er per cd gewoon netjes geld betaald aan de auteur.
Zullen we het hier ook bij laten, aangezien de vraagsteller uit onze discussie vast wel de antwoorden kan halen?
ronron1212
9 jaar geleden
Lees je eigen link nog eens goed dan zul je zien dat de buma en sena pas in zicht komen na de verkoop van een nieuwe cd de rechten bij de verkoop worden al door de producent aan de artiest betaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed, ik ga er niet nog eens op in. Laten we het erop houden dat het mijn werk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo begrijp ik het: BUMA en Sena incasseert na de CD. Als je 1 CD produceert en verkoopt kan BUMA toch nog een bedrag veel hoger dan de verkoopsprijs van die CD vangen en gedeeltelijk uitkeren aan de artiest. Dus je verkoopt 1 CD van 20 euro en vangt 500 euro van Buma of Sena omdat je plaatje tig keer op de radio of in een cafe gedraaid is. Staat dus volledig los van de prijs van de CD. Stemra incasseert ook na de verkoop, maar dit is een vast bedrag per CD. Bij het vaststellen van de prijs van een CD zullen de partijen zich daar dus mee bezighouden. Een gedeelte van de prijs van een CD gaat dus uiteindelijk altijd naar Stemra, net zoals er ook altijd een deel naar de belasting gaat. Het is dus een begrippenspelletje of Stemra deel uit maakt van waar het geld van een CD naar toe gaat. Buma/Stemra/Sena maakt niet 1-op-1 over, ze houden zelf ook een bedrag in, anders worden ze heel snel heel arm. http://www.bumastemra.nl/leden/wat-levert-het-op/
ronron1212
9 jaar geleden
MrTomaat dat klopt na de verkoop dan komen buma en sena inzicht. Daarom heet het ook naburige rechten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zucht... Dit slaat echt nergens op. Na cd is naburig recht? Que?!
Stemra per cd vast bedrag, maar "na cd" ?!? Wat zeggen jullie allemaal? 1 op 1 betekend niet dat alles doorbetaald wordt, maar dat het geld wat geïncasseerd wordt aan de rechtmatige auteur wordt uitbetaald. Uiteraard met aftrek van eigen percentage zoals in contract is overeen gekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk, zo zit het dus:
http://www.cybermusic.nl/aanpak/stemra.html Dus er wordt weldegelijk betaald voor cd aan stemra. Stel dus dat een producent (die betaald en bepaald) een cd van mijn muziek wil laten persen, dan vraagt hij dit aan bij de stemra. Vervolgens betaald hij per nummer en cd een x bedrag. Stemra keert dit vervolgens uit aan de auteur, met aftrek van contractueel vastgestelde percentages. De producent/platenmaatschappij/label etc. staat hier dus niet tussen!
Dat kan ook niet, omdat auteursrecht wettelijk bepaald is en dit alleen uitgekeerd wordt per persoon op naam, dus niet een bedrijf.
Ik ben ook bij de buma/stemra aangesloten. Zullen we het er dan nu bij laten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Excuse me. Maar ik probeerde tot een overeenkomst te komen. Ik zou ook zeggen dat Stemra een deel van de CD opeet. BUMA en Sena staan er volledig buiten. Wat ik bedoelde was dat als Stemra 1 euro per cd achteraf gaat vragen (want zoals ik het begrijp komen ze met een rekening achteraf en niet vooraf, maar dat is van wat ik uit dat verhaal van hun site haal), als ze dat dus gaan doen, zal het zwikkie die de prijs van de CD betaalt dus een euro meer rekenen. ronron gebruikt (wellicht expres) buma/sena in zijn reactie omdat die (en daar heeft hij gelijk in) niks met de cd-prijs doen. Zolang ronron over buma en sena praat en jij over stemra komen jullie er niet. "1 op 1 betekend niet " Dat betekent het niet, of dat bedoelde je niet? @ronron Ben je het er mee eens dat Stemra WEL een deel van de CD?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We hoeven nergens te komen, want dat was de vraag niet. Ook hebben we geen overeenkomst nodig, waarin bemiddelt moet worden.
Het ging om de vraag van de vraagsteller. Volgens mij staat alles in mijn antwoorden met de juiste info en zoals ook in mijn laatste link omschreven.
Dan zijn we toch nu klaar? Hebben we geen zinloze discussie nodig, want zo is er geen touw meer aan vast te knopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Een percentage van de cd is voor de buma! Buma kijkt van wie de cd is en wie de rechthebbende zijn.
De opbrengst daarvan wordt naar percentage verdeelt over de muziekauteurs en tekstschrijvers. De artiest hoeft dit niet altijd te zijn." Is bijvoorbeeld totaal onjuist en waarom de discussie begon(in mijn ogen). Zolang je daar niet op terugkomt voedt dat de discussie. Vandaar mijn poging om wat helderheid te brengen. Daarnaast om er zelf wat van te leren. Voor ik deze discussie zag wist ik niet wat nou de verschillende activiteiten van BUMA en STEMRA waren. Aan de ene kant zeg je dat je nergens hoeft te komen aan de andere kant wil je steeds de discussie stoppen, maar blijf je ook steeds reageren. Ik zou zeggen dat als jij het er mee eens bent dat BUMA en SENA niets met de CD-prijs te maken hebben en ronron het ermee eens is dat STEMRA wel een deel de van de prijs pakt we er zijn. Dan stopt de discussie automatisch en is er weer een touw aan vast te knopen.
ronron1212
9 jaar geleden
De billijke vergoeding staat los van de prijs die bij aankoop van de CD betaald wordt. Bij aankoop van een CD betaalt men voor het gebruik in privékring. Eens men de CD in publiek gebruikt is een extra vergoeding verschuldigd. Deze extra vergoeding moet slechts later voldaan worden omdat het onmogelijk is om reeds bij de aankoop in te schatten in welke mate de CD gaat gebruikt worden in het publiek. Bij aankoop van een CD betaalt men het "eerste" gebruik (in privékring), bij gebruik in het publiek betaalt men het "secundaire" gebruik.
ronron1212
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Buma/Stemra
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron Dat gaat over Buma en Sena. Dat weten we nu. Maar nu puur over Stemra. Die vragen een zo goed als vast bedrag per CD oplage. STEMRA
In het algemeen wordt afgerekend op basis van oplage (bij produkties in eigen beheer) of op basis van het aantal verkochte stuks (bij grote platenmaatschappijen).
Voorbeeld: uw nieuwe CD is uitgebracht (als produktie in eigen beheer). De oplage is 1000 stuks. Alle stukken zijn door uzelf geschreven.
Er staan 13 tracks op, de CD kost in de winkel € 17
Het label / de opdrachtgever betaalt (volgens tarief) – € 1,18 per exemplaar X 1000 = € 1180
De administratiekosten van Stemra bedragen 25% = € 295
Stemra keert netto uit € 1180 – € 295 = € 885 Dat is per track € 68
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr tomaat, volgens mij heb ik die verwarring ook geduid, door aan te geven dat ik dat buma noem, omdat het onder 1 registratie valt en wij dat onder 1 noemer gooien. Sorry voor de verwarring, maar het is een beetje zoeken naar fouten naar mijn idee.
Gaat er om dat je dus wel vooraf al betaald voor de cd wat uitgekeerd gaat worden aan de auteur.
En ik zal dan nu stoppen met reageren als dat jou zo tegen staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen enkel probleem met reageren. Jij bent degene die steeds aangeeft te willen stoppen. Ik had ook wel door dat jij die twee verwarde en dat daardoor de verwarring ontstond en dat je dat later weer soort van probeerde te verbeteren. Echter lijkt het erop dat ronron dat niet opvalt. Ik probeer niet jouw fouten te zoeken. Ik wil gewoon weten hoe het nou precies zit. Ik kan nog nergens vinden of je nou vooraf of achteraf stemra betaalt. Wel dat je vooraf met ze in zee gaat. "Voorbeeld: uw nieuwe CD is uitgebracht" Is uitgebracht. Klinkt als, en daarna gaan wij eens kijken hoe hoog de rekening is die we gaan sturen. Maar dat staat los van dat ik het me je eens ben dat een gedeelte van de CD naar STEMRA gaat. Ongeacht of er nou wel of niet iets buiten de privesfeer gebeurt met die cd. Van ronron begrijp ik dat hij er niet mee eens is. Maar heel duidelijk wordt ik er niet van omdat hij over publiek gebruik begint en dat wilde we nou net omzeilen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooraf. Als je een cd laat persen vraag je toestemming aan stemra en betaal je bij de perser een x bedrag voor stemra. Daarna krijg je pas de cd's van de perser.
Een heel klein deel.
De kosten voor het maken van de CD, drukken van het hoesje, transport naar de winkel e.d. zijn ongeveer 1 euro.
Grote artiesten (Michael Jackson) krijgen maximaal 1 euro per cd. Kleine artiesten krijgen veel en veel minder.
Waar de rest van het geld heen gaat: Laten we zeggen dat er goed geld te verdienen is in de platenindustrie, maar niet perse voor de artiesten.

Al met al moeten consumenten ongeveer €20,- betalen om €0,50-€1,- aan de artiest te geven.
Digitale kopieën zijn perfect, en consumenten kunnen daardoor makkelijk muziek downloaden.
Er worden daardoor minder CDs verkocht.
Het effect daarvan is dat artiesten meer optredens zijn gaan geven. Daar verdienen ze wel weer geld aan.