Hoe vroeg moet je op Pinkpop zijn om bij de Mainstage vooraan te kunnen staan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende optredens gedurende alle dagen van Pinkpop op de Mainstage. Tussen de optredens door is er steeds een pauze van gemiddeld zo'n drie tot vijf kwartier. Dan zijn er optredens op de andere podia, die overigens soms samenvallen met de optredens op de Mainstage. Het eerste optreden van een dag is meestal niet zo populair. Daar kan je tot maximaal een half uur van tevoren nog wel bij het podium staan, maar het hele festivalterrein is zo'n anderhalf uur vóór het eerste optreden al open. Houd, als je het eerste optreden per se wil zien, wel rekening met de tijd die de controles bij de hoofdingang en het lopen naar het podium kosten. Er kunnen ook lange rijen bij de ingang zijn, maar meestal gaat de controle redelijk snel.

De andere optredens later op de dag zijn vaak populairder dan het eerste optreden. Je kan daarbij het beste vooraan gaan staan direct na afloop van het vorige optreden. Dan ben je zeker van een plaats helemaal vooraan bij het podium. Een programma van het hele festival kan je gratis ophalen bij de informatietenten. In het programmaboekje kan je de begintijden en de eindtijden van alle optredens zien. Wil je per se vooraan staan bij een hele populaire act, zoals bijvoorbeeld de Rolling Stones op zaterdag, dan ben je misschien "verplicht" om ook bij het optreden daarvóór vooraan te staan...

Overigens is het gedeelte van het veld direct vóór het podium speciaal met dranghekken afgesloten. Je kan daar alleen aan de zijkant naar binnen tot het maximum aantal mensen dat in dat gedeelte mag zijn is bereikt. Daarna wordt er niemand meer toegelaten tot er weer mensen dat gedeelte verlaten. Een en ander is zo'n vijf à tien jaar geleden opgezet om de veiligheid van de toeschouwers te verbeteren.
Antoni