Wat is de precieze oprichtdatum van de NCRV?

Dus niet: 1924, maar de PRECIEZE oprichtdatum. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

15 November 1924

Toegevoegd na 1 minuut:
Op 15 november 1924 wordt de eerste Nederlandse omroepvereniging -de NCRV- officieel opgericht. Tot voorzitter wordt benoemd Mr. A. van der Deure te Bennekom. Tot de oprichters behoren verder de heren P.K. Dommisse, F. de Boer, E.J. de Bruin, W.A. van Os, Ds. K. Schilder, Ds. A.C.G. den Hertog en burgemeester Pruis van Vlaardingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huh? Ik heb deze vraag een paar jaar geleden gesteld...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
o
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt ;)
Het oprichtingscomité werd bijeengeroepen op 21 juni 1924...

"Dommisse maakte een selectie uit de 89 brieven die zijn advertentie had opgeleverd en nodigde zes mensen uit zitting te nemen in een oprichtingscomité, dat hij bijeenriep op 21 juni 1924 in hotel Terminus aan het Stationsplein te Utrecht. Eén van hen was Van der Deure. Twee van de zes waren verhinderd; Van der Deure schreef dat hij door omstandigheden pas een uur later zou kunnen komen dan het tijdstip dat in de convocatie was vermeld. Dit gaf Dommisse de gelegenheid de drie anderen - die wel op tijd waren - voor te stellen de leiding in handen te leggen van Van der Deure. Zij stemden daarmee in. Toen Van der Deure binnenkwam, kreeg hij direct de leiding aangeboden. Hij aanvaardde deze en opende de bespreking."

maar de vereniging werd op zaterdag 15 november 1924 geboren.

"(...)
In dezelfde vergadering liet Van der Deure weten dat hij zich, ‘door omstandigheden van persoonlijke aard’, onmogelijk blijvend met het voorzitterschap kon belasten. Besloten werd het anti-revolutionaire Kamerlid dr. E.J. Beumer te benaderen. Maar deze weigerde; en tijdens de bestuursvergadering van zaterdagmorgen 15 november 1924, die voorafging aan de eerste ledenvergadering, bleek Van der Deure toch bereid zich, met bestuurslid F. de Boer, op een voordracht voor het voorzitterschap te laten plaatsen.

Dezelfde middag zat Van der Deure de officiële oprichtingsvergadering in het gebouw van de Christelijke Vereniging van Jonge Mannen in Den Haag voor. De aanwezigen kozen hem officieel tot voorzitter. De drukbezochte vergadering nam verder de meeste voorstellen aan die het voorlopige bestuur had voorbereid. Maar de aanwezigen zorgden ook voor een wijziging. De door Dommisse steeds gehanteerde naam Christelijke Vereeniging voor Draadlooze Telefonie werd op initiatief van een bezoeker uit Rotterdam gewijzigd in Nederlandsche Christelijke Radio-Vereniging.

Hiermee was de eerste Nederlandse vereniging van radioluisteraars geboren."
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, bedankt. (Ook al heb ik deze vraag een paar jaar geleden gesteld maar volgens Goeie Vraag ineens niet...)