Hoe belangrijk is de zangbodem van een piano?

Ik ben van plan om een piano te kopen. Ik was een paar weken geleden bij een pianowinkel. Die man in die winkel zei dat je onder de €7000 euro geen mooie zangbodem in de piano hebt zitten. Ik vind €7000 euro voor een piano duur, dus vroeg ik me af hoe belangrijk een goede zangbodem is in een piano en of een piano met een mooie zangbodem langer meegaat? Die man zei ook dat een silent systeem in de piano de klank van de piano minder mooi maakt. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
3.6K
SimonV
10 jaar geleden
Voor € 4000,- kun je voor zover ik weet al een prachtige piano krijgen. Je zult primair moeten uitproberen en luisteren welke piano jij het mooiste vindt klinken. Dat zal per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een piano van de marktplaats zou ik niet vertrouwen. Of een aantal toesten doen het niet, is het vilt rondom de hamers is tot op het hout versleten of ze kunnen niet meer worden gestemd. Als je veel goedkoper uit wil zijn en geen gratis miskoop wil hebben, dan kan je ook een elektrische piano kopen want die hoef je niet te stemmen en gaan geheel electronisch. De goede klinken nagenoeg als een analoge piano met een vermogen om harder en zachter te kunnen spelen zoals bij een gewone piano. https://www.oostendorp-muziek.nl/digitale-piano/digitale-pianos/digitale-piano-zwart/?gclid=CJKSsv7CpL4CFYXItAodDh0AzQ
SimonV
10 jaar geleden
"De goede klinken nagenoeg als een analoge piano": voor de echte pianoliefhebbers doorgaans totaal niet...:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@SimonV: voor 449,-- en die witte 499,--zou Maarten hiermee kunnen beginnen. Ik heb de indruk dat hij nog aan het begin staat. Hij kan dan in een later stadium altijd nog eens op zoek gaan naar een goede (2de hands) piano, maar dan heeft hij in ieder geval voor nu een goedkoop alternatief om piano te gaan studeren. Beter dit dan een miskoop met een slechte kwaliteit piano al dan niet gratis, want die klinken soms helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een piano is echt wel anders dan zo'n elektrisch geval!
Als je dus geïnteresseerd bent in het kopen van een nieuwe piano, dan kan je er vergif op innemen dat diegene niet zo'n te dragen geval wil bespelen of kopen.

Het beste antwoord

De zangbodem is niet dat waar je je het meest druk over moet maken.
Het bepaald richting of een piano "goed" is of niet. De klank wordt misschien anders, maar anders betekend: ten opzichte van nieuw!
Geen 1 zelfde type piano klinkt hetzelfde! Ik heb verschillende vleugels bespeeld, van de grote bekende piano's tot minder bekende. Grote merken, tot onbekende merken. Het komt uiteindelijk allemaal aan op smaak! Mijn absolute voorkeur is August Forster. Mijn absolute afkeur is veel types bosendorfer. Sommige steinways vind ik erg mooi, voornamelijk de oudere types. Fazioli speelt niet lekker en klinkt te clean. Yamaha heeft een typische sound, speelt wel vaak lekker, maar zijn vaak te kenmerkend. Alleen de oudere varianten ('60 jaren) vallen in mijn smaak. Er zijn zo nog veel meer merken die zomaar heel fijn kunnen klinken en spelen. Ga vooral proberen. Voelt ie goed en klinkt ie lekker, dan zit je snel goed. Vraag absoluut of de piano stemvast is. Als de pennen vrij los zitten, raakt de piano snel ontstemd. Vaak bij oudere piano's en niet gereviseerde piano's het geval.
Silence systeem moet je gewoon ondervinden. Soms kan het een goede keus zijn, voor jouw toepassing!
Ow en die 7000,- argument slaat echt nergens op! Die verkoper wil gewoon verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Richting = echt niet
Stomme autocorrect...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n verkoper moet je niet meteen geloven inderdaad.
SimonV
10 jaar geleden
Wat interessant hoe smaken kunnen verschillen!
Mijn absolute voorkeur is Bosendörfer. Mijn absolute afkeur is August Forster...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja bizar! Dat benadrukt des te meer dat het een persoonlijke voorkeur is, dus iemand zelf moet gaan spelen en luisteren. Ik zou nooit zomaar op een merk afgaan, zelfs niet bij August Forster, zonder de piano geprobeerd te hebben.

Andere antwoorden (3)

Een goede zangbodem is heel belangrijk voor een piano. maar € 7000 voor een piano is wel veel geld. teveel vind ik uit eigen ervaring. Ik weet niet waar je woont maar hier rond Groningen kun je een heel goede piano met silent systeem en goede zangbodem voor minder dan genoemd bedrag kopen. Ik zou je aanraden om naar verschillende winkels te gaan, dan krijg je meer feeling met de piano-aankoop. Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jazeker is de zangbodem [ook wel klankbord genoemd] heel belangrijk!
Afhankelijk van o.a. het gebruik en de luchtvochtigheid zal een piano / vleugel minimaal twee keer per jaar vakkundig gestemd moeten worden.

Als je dit niet zou doen, vervormt de welving van de zangbodem [heel kort samengevat], waardoor het geluid eerst mat wordt en later dusdanig achteruit gaat, dat het niet meer goed is, maar ook niet meer te herstellen...

Kijk eens in "gratis op te halen" of "gratis af te halen" en soms in wijkbladen en misschien wel op Marktplaats : er zijn piano's te over die mensen zelfs voor niets, dus gratis, kwijt willen.

Je zou op een advertentie kunnen reageren en gaan kijken, klinkt de piano goed:
prima ... 1 x per jaar stemmen is normaal, dus die kosten heb je ja, maar wel 7000 euro uitgespaard!

Een oude piano kan nog heel lang mee, lukt dat niet, dan kun je weer een gratis piano zoeken, zo kun je zonder een grote uitgaven toch het genot van een piano levenslang ervaren. Dat is een goed idee in deze dure tijden, toch?

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog even op Marktplaats gekeken, 7 stuks gratis!
De ene is al gereserveerd, eentje in Hoek van Holland gratis op te halen, nog een in Nijmegen [inl. krukje!], in Waalwijk, eentje [spoed], Amsterdam, Woerden, Hilversum...
Kijk zelf maar even, er zijn er kennelijk genoeg, zelfs met spoed] op te halen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goeie tip. Als kind heb ik ook jarenlang pianoles gehad op een oude piano. Ging prima en klonk ook best goed.
Je kan zo'n piano ook huurkopen, het kan zijn dat de man u kwaliteit wil aanbieden en dat is nooit goedkoop. Heb je de klank al gehoord van die piano, erop gespeeld? Als daar een zeer goede zangbodem in zit, dan moet je dat horen.
Hoogstwaarschijnlijk is de "doigté" evenredig zeer goed.
Een silent-systeem vervormt inderdaad altijd de klanken.
Als die dure piano prachtig klinkt en bijv. een goede aanslag heeft, dan betaalt zij u dat iedere dag, ieder moment dat u erop speelt, driedubbel terug...
Neem bij een uiteindelijke aankoop wel een pianoleraar mee of een geoefend pianist.
Succes.