Hoe herken je de genres R&B en pop?

Het lied Little Me van Little Mix is R&B en pop, maar hoe kun je dat horen? Zijn er typische kenmerken voor deze genres?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (1)

Officieel is Pop muziek alles wat niet onder het genre klassieke muziek valt. Pop betekent popular en alle muziek die populair is (geweest) valt onder dit genre. Het is daarom ook niet echt een genre, want het is door de jaren heen enorm veranderd. In de jaren '60 was er een behoefte aan een wat lichter en zoeter alternatief voor de harde rock and roll en toen ontstond de pop van die tijd. Dat zouden we nu softrock noemen. De pop van de jaren '60 en '70 zijn nu vaak de golden oldies en klinken helemaal niet als de muziek die we nu als pop bestempelen.

Het enige wat alle popmuziek gemeen heeft is dat het dus ooit erg populair is geweest , iets kan dus heel erg makkelijk in zowel de categorie R&B en Pop geplaatst worden.

Wat nu R&B wordt genoemd werd eerder Urbanpop genoemd en heeft elementen van hiphop, soul en funk. Voor R&B geldt ook dat het wat minder 'hard' en 'rauw' is dan waar het uit voortkomt.

Het is dus niet gek dat iets wat Urbanpop (R&B) wordt genoemd, ook in de categorie pop wordt geplaatst.