Is popmuziek nog wel muziek?

Kan je muziek maken enkel met het doel te verkopen. Is muziek niet een uiting van emoties, het alledaagse leven? Als dat zo is, is het dan wel mogelijk om muziek op bestelling te maken. Ik bedoel, (pop)muziek is big business. Hoe kan je nog creatief, vernieuwend en helemaal vrij zijn als je gebonden bent aan deadlines, verkopen en platen bonzen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Omschrijving muziek, vandale.nl:

geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van (de schoonheid van) dat geluid zelf.

Ik denk dat alle muziek ook echt muziek genoemd mag worden. Iedereen heeft een andere smaak.

Er zijn altijd wel artiesten die het puur voor het geld doen, maar dat is overal, niet alleen met muziek.
Die artiesten zullen het dan waarschijnlijk ook niet doen vanwege het creatieve of vernieuwende (de meeste schrijven niet eens hun eigen muziek), maar voor het geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

pop is de afkorting van populair. Alle vormen van muziek zijn muziek, of je voorkeur er nu naar uit gaat of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja tuurlijk kan dat, de schrijvers van top 40 hitjes zijn vaak terdege muzikaal onderlegd en weten de tijdelijke waarde van sommige van hun broedsels. maar waar geld te verdienen valt gebeurt dat ook. daarbij is de visie op pop vaak wat eenzijdig. in hun hoogtijdagen werd abba als tijdelijk en goedkoop beschouwd. twintig jaar later weten we beter. destiny's child heeft platen gemaakt die in reviews de zogenaamde echte muziek van de stroming the hives the kooks etc ver achter zich gelaten. sommige mensen vinden dat lastig omdat de promoting van een groep als DC op een gimmick lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net aan welk aspect je de voorrang geeft, geld of de drang iets nieuws te scheppen. Ik denk dat het wel samen moet kunnen gaan. In de klassieke muziek zijn er massa's (oprecht klinkende) meesterwerken op bestelling tot stand gekomen, dus neem ik aan dat iemand die gelooft in de taal van de popmuziek dat ook zou moeten kunnen.

Echter vind ik persoonlijk dat er in het pop-genre van nature al iets onoprechts zit, met name vanwege de stijl van uitvoeren die ikzelf doorgaans nogal robotachtig en kil vindt, zeker als er computergestuurde beats aan te pas komen. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening die verder onvoldoende met je vraag te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artiest zijn is een vak, muzikanten willen ook geld verdienen met hun kunst. Ze moeten toch ook eten, wonen en leven.