Kan ik elk sustain pedaal gebruiken voor mijn Yamaha psr E423 keyboard?

Ik ben een leek wat betreft pedalen voor keyboards, en ik vraag me af of elk sustain pedaal (van elk merk dus) geschikt is voor mijn Yamaha psr E423 keyboard.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De formele "pedal" is een gewoon schakelaar.
Ik zie geen reden waarom een ander merk niet zou werken.

Antwoorden (1)

Het betreft geluid dat omgeleid wordt, dus ja, je kan elk pedaal gebruiken, mits je keyboard een geschikte aansluiting heeft.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een slicer en zelfgebouwde (nou ja, door goede vriend gebouwde) distortion aan m'n synth gehangen.
Hier zijn diverse hubs voor verkrijgbaar als je keyboard niet voldoende uitgangen heeft. (zie link 2)

Tip: Met wat extra software kan je eventueel een USB qwerty-toetsenbord ook als 'pedaal' gebruiken. Kan je aardig wat centen besparen. (zie derde link)

Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Toegevoegd na 7 uur:
Ik werd er door Moordigger terecht op gewezen dat sustain geen bewerkelijk effect is, maar een 'eenvoudige' switch.
Derhalve gaat bovengenoemde niet op voor sustain.

Desalniettemin laat ik mijn antwoord wel staan, voor het geval er iets bruikbaars in staat.
Mocht ik hiermee iemand tegen de borst stuiten, dan zal ik mijn antwoord als reactie formuleren en het antwoord zelf alsnog verwijderen. ;)
Nogmaals dank aan Moordigger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het betreft hier een gewoon (voet) schakelaar aan/uit (geen midi)
Er wordt ook geen "geluid" omgeleid via deze aansluiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk; sustain staat aan of niet, that's it...
Zal m'n antwoord aanpassen, dank voor je reactie!