Waar komt het plaagdeuntje "neh-neh neh-neh-neh vandaan?

Waar komt het plagerige deuntje "neh-neh neh-neh-neh" vandaan? Ieder kind op de lagere school gebruikt het wel eens als hij/zij iemand plaagt. Komt het van een bestaand (kinder)liedje? En hoe oud is het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Van de langspeelplaat met kinderliedjes die wij vroeger hadden weet ik de volgende tekst, en die begint met precies hetzelfde deuntje:
Pinke pinke pinke, mussen zijn geen vinken
Mieke heeft de kan gebroken, waar zullen we nu uit drinken?

Het beste antwoord

Er wordt al lang gezocht naar de oorsprong van deze melodie, maar de geleerden zijn het er niet over eens.
Mark Liberman heeft er in 1972 onderzoek naar gedaan (zie bron, pagina 32 en verder). Hij noemt de melodie in zijn artikel "The Children's Chant".
Andere bronnen zeggen dat het uit een oud liedje zou komen.
bamibal
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is een deuntje dat mensen en kinderen bijna vanzelf maken. Het is makkelijk na te zingen en daardoor hoef je het niet aan te leren. Aangeboren is misschien wat veel gezegd, maar een heel klein kind kan het al imiteren. In de muziek noemen we dat de kleuterdreun.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is niet alleen een plaagdreun, het wordt ook in heel veel kinderliedjes gebruikt ( het zit bijv. in Op een klein stationnetje) . Hoe oud, wellicht zo oud als de mensheid. Er zit dus geen componist als Bach of zo achter.

Toegevoegd na 17 uur:
Sinterklaas Kapoentje, Twee emmertjes water halen, er zijn legio voorbeelden.