Hoe "laag" gaat live muziek?

Mijn gewone speakers (2 zuilspeakers met gewone versterker) gaan tot 30 a 35Hz, op het moment heb ik er een zware 12inch sub bij staan die nog steeds lucht blaast bij 5Hz. (waar horen voelen wordt is voor de vraag niet zo belangrijk)

Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het er beter of slechter op vind worden.
(sub is goed in te stellen, zodat ie van laag tot 30Hz weergeeft en kan ook zacht)

Mijn vraag is of die hele lage tonen van 20 tot 30Hz wel natuurlijk zijn?
Welke muziekinstrumenten produceren die tonen? (drum, pauk?)
Welke natuurlijke geluiden gaan zo laag? (ik kom niet vaak een walvis tegen)

Toegevoegd na 1 uur:
Met live doel ik op unplugged. (dus zonder versterking o.i.d.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Live is niet per se "natuurlijk". Ben ook wel op concerten geweest waar gebruik werd gemaakt van synthesizers die ook onder de 20hz kwamen. Uiteindelijk is dat ook het eieren eten, niet wat een typisch muziekinstrument aankan, maar wat een geluidstechnicus jouw wil laten beleven en of je dat kan beleven met de apparatuur die je hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In plaats van live had ik unplugged moeten neerzetten. Op de meeste concerten, optredens en festivals gaat het niet heel laag, omdat dat heel veel vermogens kost. (heb ik gelezen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lage tonen zijn op zich wel natuurlijk. (Net als extreem hoog)
Ze komen bij heel veel instrumenten in verschillende volumes voor.
Omdat deze tonen veel energie bevatten en (toch) haast niet waarneembaar zijn worden ze vaak bij het mixen er al uitgefilterd (low cut) zodat voor de instrumenten waarvan we het verwachten (Drum, bass, synth) meer ruimte over blijft om ze te registreren.
De volume van laag (zeker gezien ons minder gevoeligheid er voor) moet wel heel luid staan willen we ze ook waarnemen. (Wat weer niet natuurlijk is)

Het beste antwoord

16.4 Hz kan gehaald worden door sommige kerkorgels.

http://wiki.answers.com/Q/The_lowest_frequecy_note_of_an_organ_is_16.4_Hz._What_is_the_length_of_the_shortest_open_organ_pipe_that_will_resonate_at_this_frequency?#slide=8

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan kan je met speciale synthesizers vast nog lager. Muziek houdt niet op bij instrumenten. Het idee zou zijn dat een Subwoofer beter het laag juist kan weergeven dan een "gewone" speaker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kerkorgel.. misschien dat ik daarom die bas niet zo mooi vind. ;-)
+
live muziek kan zelfs volledig digitaal gemaakt zijn. (met live bedoelde ik unplugged)

Andere antwoorden (1)

Ik zou zeggen, het hele scala aan frequenties wat je kunt (re)produceren. Want ook de onhoorbare lage tonen zijn voor de algehele ervaring wèl nuttig. Zeker het jongere publiek houdt ervan om de bas te voelen op de borstkas. Een grote hoop bas is ook niet zo moeilijk te genereren met een grote sub. Echter, de uitdaging is wel om de natuurlijke balans tussen hoog/laag te blijven respecteren, zodat het blijft klinken zoals het zonder versterking geklonken zou hebben.