Je moet wel een heel goed gehoor hebben om de verschillen tussen W.A.V. en M.P.3 te horen. Dus nee, eigenlijk is er geen hoorbaar verschil.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt echt niet. Ook een WAV is vaak een slap aftreksel van het origineel. Ligt er helemaal aan hoe ze gemaakt worden.
Dat ligt eraan hoe de MP3 gemaakt is, maar in het algemeen is het verscil zeer goed hoorbaar. Een MP3 is maar al te vaak een mishandelde geluidstrack, door de heftige toegepaste compressie. Daar wordt het bestandje lekker klein van, maar alles heeft zijn prijs.
Steeds meer mensen willen alleen nog maar 'lossless compressienormen'. Daar krijg je wel grote bestanden mee, maar het verschil met een CD is dan heel klein. Alleen 'lusten' veel MP3 spelers die normen niet.
AWM
14 jaar geleden
Jazeker, luister maar een goed en rustig met een hoofdtelefoon op.
Er is nog een ander uiterste, de Super audio, nog betere kwaliteit dan de cd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Soms zit er op een kleine beschadiginen. Kleine krasjes bijvoorbeeld. En daardoor kan er verschil in zitten. Dus kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is altijd verschil, mp3 heet niet voor niets een 'lossy' compressie, er gaat informatie verloren. Hoeveel verlies er optreedt hangt af van de bitrate, het aantal kilobits per seconde.

Als een wav naar mp3 met een bitrate van 320 kb/s(kilobit per seconde) is gecomprimeerd valt het verschil nog mee, maar er zwerven enorm veel mp3-tjes rond met een bitrate van 128 kb/s, waarbij het geluid dermate blikkerig wordt dat aan te raden valt om zelf maar een liedje in een leeg groentenblikje te zingen....
rose
14 jaar geleden
MP3 is inderdaad een compressie methode. Het resultaat is echter niet alleen dat informatie op elkaar gedrukt zal worden zoals bij een zip file, maar ook dat er informatie verloren gaat om het bestand verder te verkleinen. Zou je een MP3 als WAV opslaan (waarbij het verlies nihil is) dan zou een bestand 10x groter worden.

Qua de hoeveelheid informatie die verloren gaat, hangt het inderdaad af van hoe de MP3 gemaakt wordt. Ik zelf maak mijn MP3's altijd op 320kbps met een constant bitrate. Hierdoor gebruik ik ongeveer 2MB aan ruimte per minuut muziek. Het verlies aan informatie is hierdoor enorm laag.

Het verlies aan informatie is altijd meetbaar, maar niet altijd hoorbaar. In een test tussen cd/lp/mp3 die ik gehouden heb merkte ik dat het merendeel van mijn proefpersonen niet kon horen wat nou de MP3 was, maar dat komt voornamelijk door de kwaliteit waarop ik ze maak. Gebruikte ik MP3's met een lagere bitrate zoals 128kbps, dan was het verschil enorm goed hoorbaar.

Er zijn inmiddels ook diverse 'lossless' formaten waarop je muziek kunt rippen. Het nadeel daarvan is echter dat ze minder universeel zijn. Op een computer zullen ze met behulp van de juiste codecs (software) altijd wel werken. Op MP3 spelers, consoles etc is dat maar de vraag.

Conclusie, het verschil is meetbaar en !kan! hoorbaar zijn.