Waarom draaien radio stations niet het hele muzieknummer?

Regelmatig luister ik naar de radio. Radio 538, Radia 10, Radio Veronica.. Meestal draait geen enkel radio station het hele nummer. De laatste 20 seconden worden overgeslagen of er wordt door de eerste 10 seconde heen gepraat. Waarom doen DJ's dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Bij een radio station word elke dag een door de computer gemaakte afspeellijst gemaakt met door de radio ingevulde genres. Er word vaak een keus gemaakt uit 1000 nummers in een week. Dit zullen oude maar ook nieuwe nummers zijn. Om alles goed te laten passen ivm het nieuws en andere programma's moet de radio dj soms een nummer inkorten. In het intro van het nummer word inderdaad vaak gepraat, dit om het allemaal strak in elkaar te laten overlopen. Tijdens sport programma's kan het zijn dat het nummer heel kort word onderbroken om een doelpunt te melden. Zelf hebben we bij het station waar ik werk afgesproken dit NIET meer te doen en rode kaarten, doelpunten, en blessure's na het nummer te vermelden.
Ik hoop zo je vraag een beetje te hebben beantwoord.
Mvg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat doen DJ's omdat ze zichzelf interessanter vinden dan alle andere mensen en omdat ze zichzelf beter vinden dan de artiesten die de muziek maken die ze draaien.
Omdat ze enorme salarissen verdienen (veelal boven de Balkenende-norm) denken ze dat hun holle geblaat van waarde is voor de mensheid. Het liefst praten ze door het gehele nummer heen, maar dan wordt de muziekindustrie boos en dan wordt ook de stationmanager boos. En dan zijn de rapen gaar.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet echt een objectief antwoord... Probeer je antwoorden te geven vanuit een neutraal standpunt.
escape
10 jaar geleden
Objectieve antwoorden zijn slaapverwekkend en je steekt er niks van op.
Powergen
10 jaar geleden
Hoezo steek je er niks van op? Juist van iets subjectiefs wat niet altijd op feiten is gebaseerd 'leer' je verkeerde dingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geloof escape wel. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Escape heeft wel voor een deel gelijk, veel van de dj's hebben een ego dat groter lijkt dan .... nou ja vul maar in. Echter ook @Azerty [andere antwoord] heeft gelijk, er werd altijd al veel muziek opgenomen en dat zal nu nog wel zo zijn, met een stem erdoor heen pratend is dat voor veel mensen irritant zodat ze uiteindelijk toch de cd nog kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
azerty heeft het over cassettebandjes, toen die nog bestonden was dat geloof ik ook de laatste keer dat ik iets van de radio had opgenomen.
Tegenwoordig downloaden we het wel. :)
En die ego trippers hoor ik alleen als ze het verkeers informatie te vroeg aanzetten of te laat uit zetten, de rest wat ik hoor is wat ik zelf wil horen. (Zonder reclame)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Radio 5 Nostalgia aanzetten, daar praten ze zelden door de muziek heen. Moet je wel van oude muziek houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mevrouwvandenberg: helemaal waar [alleen ik houd er van, maar voor de jeugd hier is 't niks!] :))
Dat doen ze expres om een goede opname te bemoeilijken. Veel mensen nemen muziek met een cassettebandje op en als de diskjockey er doorheen praat zijn ze genoodzaakt om de LP / CD in de winkel te kopen. Dat is goed voor de inkomsten van de band.
Frits Spits draait de muziek meestal zonder interruptie, grijp je kans want helaas stopt hij binnenkort. Frits is al erg oud, vandaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zijn dat? Cassettebandjes? :p
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om opnames moeilijker te maken.. dat geloof ik wel dat het een van de redenen is. Het heeft alleen geen enkele zin met het internet tegenwoordig.
het hebben van een radiofrequentie is heel duur. arrow classic rock moest bijvoorbeeld jaarlijks 4,2miljoen betalen voor hun frequentie. dit moet worden verdient met reclames. toch willen ze zoveel mogelijk nummer draaien dus dan maar inkorten zodat ze toch wat meer nummers per uur kunnen draaien en toch het benodigde aantal reclames uitzenden.