Waarom lopen de "uur-pips" van de Nederlandse radio's zelden of niet gelijk met de internationale atoomklok?

Hilversum heeft ook "Berlijn-tijd", net zoals alle West-Europese landen. In die landen hoor je elk uur, juist vóór de officiële nieuwsbulletins, 6, 3 of minstens één "pipje". Daar kan je je horloge op gelijkzetten. Maar niet in Nederland. Dáár is dat 'ongeveer', gemiddeld 28 tot 80 seconden later ( nooit vroeger!?). Ik vind dat raar, en jammer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Alleen als je analoog via de ether luistert heb je geen vertraging. Via de kabel, digitenne of satelliet (of internet) heb je altijd vertraging door diverse omzettingen in het digitale domein.
We hebben overigens tegenwoordig niet meer de "Berlijn tijd" maar net als in Berlijn de West-Europese tijd gelijk aan UTC + 1.
UTC = Universal Time Coordinated (een wereldwijde tijdsafspraak als vervolg op GMT).
De tijd die je met een radio-controlled klok ontvangt komt (bij ons) van een ultra-langegolf zender bij Frankfurt am Main: DCF 77 op 77,5 kHz.
Ook Hilversum maakt gebruik van deze tijdzender om de pips te genereren.

Toegevoegd na 1 dag:
Vannacht nog even gecheckt: op autoradio (analoog!) liepen de pips van radio 1 exact gelijk met mijn DCF77 horloge...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht correct, maar de 'pips' van zowel atoomklok als andere zenders hoor ik óók digitaal, via internet. Wasrom hebben die dan géén vertraging?

Andere antwoorden (1)

Dat kunnen verschillende oorzaken zijn, de meest waarschijnlijke is dat in de studio het signaal door een buffer van een of meerdere seconden gaat. Die buffer is er om als er wat fout gaat de boel nog te kunnen herstellen (piepje, kraakje weghalen). Ook gebeurt het als je via internet (of digitale kabel) naar de radio luistert dat het geluid aan de ontvangstkant door een buffer gaat om eventuele storinkjes en signaalonderbrekingen te onderdrukken. Deze buffers kunnen zo groot zijn dat het geluid wel 30 seconden achterloopt. Als je de juiste tijd wilt hebben is het Teletekstsignaal van Nederland 1 een goede keus. Dat loopt gelijk met Berlijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederland 1 loopt ook via kabel, satelliet of digitenne, je hebt dus altijd vertraging. Alleen de etherzenders op FM en AM hebben de exacte tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland wordt bij de omroepen overigens geen vertraging toegepast om fouten op te vangen, dat gebeurt in de VS en soms in GB om problemen met grof taalgebruik te voorkomen. (piep of snel een reclameboodschap in starten)