Moet ik betalen om een lied in het openbaar te spelen wanneer ik hier geen geld voor vraag?

Ik zou op een klein evenement voor wat muziek willen zorgen. Ik cover dus een aantal liedjes akoestisch op gitaar. Moet ik hiervoor betalen ook al vraag ik geen geld voor het optreden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Nee, coveren mag, zolang je niet via youtube of cd's etc. werkt mag je er zelfs geld mee verdienen (tenminste, cafeetjes etc. dan).

Misschien bij grote evenementen dat bands gaan zeuren, maar als je goed bent en in cafe's en zo speelt kun je er nog wat aan verdienen ook!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plusje, klopt helemaal!
SimonV
10 jaar geleden
Optreden met een cover is een openbaarmaking van een werk en daar moet een vergoeding voor betaald worden. Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/stripboeken-tekenfilms/betalen-lied-coveren.11935 Of is dat veranderd? Of het wel of niet ontdekt wordt is wat anders...
Wanneer je het werk van een ander gebruikt, zal je daar rechten over moeten afdragen. Het kan namelijk goed zijn dat jouw gezellige covers zorgen dat mensen meer drinken en dus de barman meer geld opleveren. Dat zijn indirecte inkomsten op basis van het werk van de gene die je covert. Wanneer je de Buma belt (ze zijn niet zo heel eng hoor) kunnen ze je exact vertellen wat je kwijt zou zijn.

MAAR..... er is een uitweg die ik zelf ook heel lang heb gebruikt als drive-in DJ. Je kunt de afdracht contractueel verleggen naar jouw opdrachtgever. Gewoon een klein papiertje waarin je aangeeft dat de opdrachtgever verplicht is zorg te dragen voor de de afdracht. Daarnaast is het zo dat vele (semi-)openbare gelegenheden overkoepelende contracten met de BUMA hebben voor het laten horen van muziek van derden. Bijna ieder zalencentrum, café of andere horecagelegenheid heeft dat gewoon goed voor elkaar.