Hoe vaak moet je zo'n piano bevochtigingsrol weer met water vullen?

Ik heb een piano gekocht via marktplaats. Daarin zit zo'n plastic koker met gaatjes die helemaal vol zit met waterabsorberend spul. Daaruit verdampt geleidelijk water om de piano van binnen niet uit te laten drogen. Die rol moet af en toe in een langwerpige waterzak om weer volgezogen te raken. Maar hoe vaak moet dat? Of hoe kun je checken of het alweer nodig is en hoe vaak moet je dan veiligheidshalve checken?

10 jaar geleden
in: Muziek
7.2K

Het beste antwoord

Zoals je weet hebben piano's te lijden van grote temperatuur en luchtvochtigheids schommelingen. Een van de dingen die daarbij gebeurt is dat bij hoge luchtvochtigheid de zangbodem uitzet waardoor er meer druk op de snaren komt te staan, bij lage luchtvochtigheid "krimpt" de zangbodem juist, waardoor ook de druk op de snaren vermindert. Dit heeft altijd tot gevolg dat een piano ontstemd, en kan in het ergste geval scheuren in de zangbodem of vooral bij oudere instrumenten scheuren in het stemblok veroorzaken. (Bij oudere instrumenten bestaat dit blok vaak uit minder lagen hout waardoor het makkelijker scheurt) Ook zorgen deze schommelingen in luchtvochtigheid vaak voor het vastlopen van toetsen en mechaniek onderdelen.
Waar het om gaat is dat je de luchtvochtigheid op een mooi constant gemiddelde probeert te houden. Dat kan veel problemen voorkomen, enorm schelen in onderhoud en soms ook in het aantal stemmingen.

Ik raad iedereen aan alleen een hydroceel unit te gebruiken wanneer ze een hygrometer bij de piano hebben liggen / hangen waarop ze dagelijks kijken of de luchtvochtigheid nog wel tussen de 40 en de 60 procent is. Zodra de luchtvochtigheid onder de 40 procent dreigt te zakken kun je dan de hydroceel unit ophangen nadat je deze eerst gevuld hebt. Zodra je merkt dat de luchtvochtigheid weer boven de 40 procent komt dien je deze meteen weer uit de piano te halen.
De grote nadelen van een hydroceel unit zijn:
-Dat je steeds scherp in de gaten moet blijven houden of de luchtvochtigheid niet weer te hoog aan het worden is
-Dat je er alleen mee kunt bevochtigen. Je verhelpt dus maar de helft van het probleem.

Als pianotechnicus en als piano liefhebber raad ik daarom liever aan om te zorgen dat de temperatuur en luchtvochtigheid in de ruimte waar de piano staat zo constant mogelijk gehouden word.
Verder is er natuurlijk het Life Saver Systeem van Dampp Chaser waar ik een grote fan van ben: het bestaat uit een bevochtigings en een ontvochtigings systeem dat feilloos automatisch bepaalt wanneer het in werking moet treden. Het enige wat u er als eigenaar van merkt is dat er een stekker uit de onderkant van uw piano komt en dat er een klein rood led-lampje gaat branden wanneer het tijd is om het water bij te vullen. Dat gaat ook heel makkelijk met een slangetje dat onder de klavierbodem gemonteerd wordt. Mijn ervaring is dat ik bij piano's en vleugels met dit systeem veel minder problemen tegen kom dan voorheen, en veel minder ontstemming. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Citaat:
"Als je niet beschikt over een hygrometer (meter die de relatieve luchtvochtigheid (rlv) weergeeft) dan de hydroceel alleen gebruiken als het vriest. Dan daalt namelijk de rlv sterk..
Mocht je wel over een hygrometer beschikken dan de hydroceel gebruiken als de rlv ca. 20% lager afwijkt van het normale niveau."

Mijn pianostemmer adviseert ‘m altijd te gebruiken en als de hydroceel licht aanvoelt weer te vullen. Ik check één keer per maand of het nodig is.
SimonV
10 jaar geleden
Elk half jaar en eerder als de rol erg droog, dus licht, aanvoelt. Het is een kwestie van af en toe even de rol oplichten en even voelen hoe het er mee gaat.
Je kunt het vaak aanvullen iets verminderen door planten in de kamer hebben, of er af en toe een wasje op te hangen of gewoon even met de plantenspuit om je heen te spuiten. Die ik al tientallen jaren en mijn piano blijft top! Hygrometer is natuurlijk een handig dingetjes, mits je er dan ook af en toe even op kijkt en zo nodig even met de spuit rond gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een hygrometer is een handig apparaatje.
ikzelf voelde van tijd tot tijd of het ding al te droog was - dat wisselde nogal per jaargetijde en ook met extremen in winters en zomers. ( goddank is met de kinderen ook de piano de deur uitgegaan :)