Zijn er ook muzieklessen voor volwassenen?

Ik zou graag een muziekinstrument leren spelen. Zijn er ook lessen voor volwassenen. Of kan je dat zelf leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (8)

Natuurlijk. Op de muziekschool In iedere stad of regio is er wel een. Ook kan je particulier les krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, iedere muziekdocent moet ook volwassenen les kunnen geven. Ik heb na mijn veertigste nog leren piano spelen en dat terwijl ik geen noot kon lezen.

Het is wel moeilijker, maar het kan zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk! Iedere stad of dorp heeft wel een muziekschool, ga daar eens informeren.
Ook kun je op zoek gaan naar priveles. Kijk eens in de krant of zoek eens op internet. Bv: 'pianoles volwassene omgeving ......'
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf leren kan natuurlijk ook,beetje afhankelijk van welk instrument, wil je bv gitaar leren spelen is het makkelijk als je een kennis of vriend hebt die bv gitaar speelt en jou dan de begin kennis kan bij brengen.
Daarna is het een kwestie van oefenen.
Hoe dat gaat hangt natuurlijk ook een beetje af van je muzikaal talent maar vooral van je inzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk! Op de muziekschool kan je les krijgen. Maar meestal ook bij een muziekvereniging in de buurt (harmonie- symfonieorkest of fanfare dan wel brassband).
Zorg wel dat je les krijgt van een conservatorium opgeleide docent. Hier leer je het meest van. En nog belangrijker op de correcte manier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben op mijn 68e aan een bariton begonnen en op mijn 70e
aan een sousafoon. Half jaar priveles de rest bij een dweilorkest. Voorheen deed ik slagwerk, wat heel wat anders is. Gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat je wilt spelen en hoe autodidact je bent, je kunt het ook via een thuiscursus doen. Maar via een leraar wordt je vaak meer geprikkeld en die hoort ook eerder wat je goed en fout doet. Ook kun je via de plaatselijke fanfare/harmonie/brassband vaak goedkopere lessen krijgen op de muziekschool. Je wordt dan daar wel lid van en het is natuurlijk ook de bedoeling dat als het goed gaat je daar in gaat spelen. Dit kan natuurlijk niet voor piano of gitaar, maar echt je zult ook niet de enige zijn, succes en gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muziek is voor iedereen jong en oud. Het valt ook door iedereen te leren, zolang er de wilskracht maar is.
Mijn persoonlijke tip is niet de muziekschool, maar ga naar een fanfare of harmonie. Je krijgt hier ook gewoon les van een professional. Je mengt je vanaf dag een al in een vereniging en kunt (na een tijdje) samen muziek maken. Ik heb nog nooit ergens mee gemaakt dat een volwassene wordt geweigerd van muziekles. Ik denk dat een muziekleraar misschien wel liever volwassenen les geeft, omdat volwassenen consequent oefenen en vaak zeker weten dat dit echt is wat ze willen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat hierboven gezegd wordt over dat het goedkoper is bij een fanfare of harmonie is zeker waar. Je krijgt vaak ook nog langer les.
En in mijn geval:
Op de muziekschool hier zou ik duurder uit zijn en krijg ik maar 20 minuten les. En bij de fanfare waar ik zit, krijg ik 30 minuten les en is het goedkoper. Tussen de 15,00 en 20,00 is een redelijk bedrag om per maand aan een fanfare en harmonie te moeten betalen. Ik betaal 17,50, ofja beter gezegd mijn ouders mogen het betalen. haha