Wat zijn de belangrijkste zaken om op te letten bij het aankopen van een tweedehands buffetpiano?

Ik zou me graag een buffetpiano aanschaffen, liefst een "oude" (hoeft geen antiek, maar dus niet zo een modern ding). maar de keuze is enorm, zowel als de afkomst (Japans, Duits...).
Er zijn me al gezegd dat je om één of andere reden nooit een piano mag kopen met een houten kader, maar meer weet ik er eigenlijk niet van.
Wat zijn belangrijke aandachtspunten als je een occasiepiano koopt in een zaak of bij een particulier?
Ik weet niet of het er iets toe doet, maar ik woon in België

10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Volgens mij zijn de piano's in België wel gelijk aan die van in NL, maar je weet het nooit; de klankval is toch net iets anders ;-)

Je moet altijd het bovenpaneel en het onderpaneel er afhalen en kijken naar het metalen geraamte waarop de snaren zijn gespannen. Zitten daar scheuren in dan moet je de piano niet kopen. Kijk bij de hamertjes of er nog wel genoeg vilt opzit. De toetsen zijn verbonden met de hamertjes door middel van een "stripje/leertje"; check of deze niet te zeer vergaan zijn en of de gaatjes niet uitgelubberd zijn.

Verder is het cosmetisch gezien een kwestie van smaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
hahaha, nee inderdaad, veel verschil zal er niet zijn. maar het kan altijd zijn dat er Belgische merken zijn die bijzonder goed zijn (of juist helemaal niet goed) of dat hier de piano's veel duurder zijn dan in bv. Nederland etc..
Het is ook een kwestie van klank, het ene instrument is het andere niet... zo zou je een "aftandse" piano kunnen treffen met een prachtige klank of een redelijk uitziende, die een tingeltangel blijkt te zijn...

Daarbij moet je rekening houden met de mogelijkheid dat een oude piano ernstig "ontstemd" kan zijn, dan zul je dus een pianostemmer moeten vinden, wat bij ons thuis regelmatig [weet niet meer hoe vaak... jaarlijks?] gebeurde.

Nog een tip:
Je kunt natuurlijk een piano kopen, maar er worden vaak tweedehands piano's aangeboden, die je zo gratis kunt ophalen. Daar zijn "gratis op te halen" sites voor, scheelt weer ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
yep,ik heb er al es ene gratis opgehaald maar die bleek niet te stemmen wegens "houten kader". vandaar dus weet ik dat ik "nooit een houten kader" mag kopen :-/.
maar de klank, inderdaad.... ik vraag me af of die moderne Japanse piano''s even vol kunnen klinken als zo een goede oude zware piano.