waarom zijn er mensen die een nummer mooi vinden terwijl ze niet eens weten wat voor tekst erin zit

je hoort een nummer die vind je mooi en je luistert hem vaker maar krijg je de vraag wat zingen ze weet je het niet en als je het nummer instrumentaal hoort dus zonder tekst vind je het nummer niks aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (7)

Muziek kan mooi zijn zonder tekst, en ook de menselijke stem kan heel mooi klinken zonder 'tekst' - dus zonder begrépen tekst. De stem is eigenlijk het meest veelzijdige muziekinstument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kan mij de tékst nou schelen? Wát er gezegd wordt verandert niets aan het totaal aan klank en melodie. Vaak als je de tekst er wel bij haalt, lijkt deze niet direct begrijpelijk ergens over te gaan. De boodschap zou dan beter over komen met een andere woordkeus, maar die woordkeus is dan weer minder muzikaal.

Het moet goed klinken. Wat er gezegd wordt is voor mij minder van belang. Als ik alle teksten moest begrijpen, zou dat ook mijn muziekkeus beperken.

Maar soms hoort de tekst er wel degelijk bij, maar dan ligt hier ook gewoon de nadruk op. Zoals hieronder, enigszins toepasselijk, maar een dag te laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind heel veel muziek met tekst mooi zonder dat ik weet wat men zingt.
Dit komt omdat ik de melodie mooi vind.

Dat het dan niet mooi is wanneer je het hoort zonder tekst komt omdat het zingen van de tekst onderdeel is van de melodie.

Klassieke muziek is niet voor niets een van mijn favoriete genres.
Maar ook het nummer one in a million van guns 'n roses vind ik mooi terwijl ik de tekst die daarin wordt gezongen echt verschrikkelijk vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou van indiase bahjans en Malinese muziek.
Ik versta er geen snars van (al heb ik soms wel een idee) want mijn Sanskriet is niet zo best om over mijn Bambara maar te zwijgen. De zang brengt een sfeer, een gevoel, een emotie over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zo'n iemand..
Ik luister naar het geheel en bijna nooit naar de tekst. Niet zozeer omdat ik het niet boeiend vind maar omdat ik er echt moeite mee heb om dat te volgen.
De stem van het artiest hoor ik als een klank, een muzieklijn.
Dus voor mij is bijna alles instrumentaal of klassiek..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo bestaat er ook muziek met 'onzintekst'. Denk bijv. maar eens aan het 'scatten' bij jazzmuziek.
De tekst hoeft niet perse ergens over te gaan om lekker te klinken, in combinatie met de muziek.

En zo kun je ook muziek en gesproken tekst mooi vinden zonder dat je echt de tekst begrijpt.

Je kunt toch ook een muziekstuk uit een taal die je niet begrijpt mooi vinden, gewoon omdat het lekker klinkt.
Denk eens aan 'Dragostea din tei', (aja hie, ajaha, aja hoe, ajahihi, DE zomerhit van een paar jaar terug).
Geen hond die wist waar het in hemelsnaam over ging, maar het klonk zo gaaf dat het een hit werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik denk dat het soms ook maar beter is dat je bepaalde texten niet 'hoort', want als je het zou vertalen, en het dus in het Nederlands hoort, slaan die texten vaak NERGENS op! Vooral dansnummers:-).

Hoor je nummers in het nederlands dan doet je dat meer omdat je het verstaat. Dus dan is text mijns inziens 'belangrijker', toch?