Omdat dat de meest natuurlijke stand van de handen en armen is en je zo dus het meest ontspannen drumt.

De meest gebruikte onderdelen van het drumstel zijn de hi-hat en de snare drum. Voor een rechtshandige drummer is het het makkelijkst om het primaire ritme (de hi-hat) met rechts te spelen en de afterbeat (de snare) met links. Omdat de armen als het ware verlengd zijn door de drumstokken is het het makkelijkst om gekruist te spelen. Wanneer je als rechtshandige drummer met rechts op een aan de rechterkant staande hi-hat wilt spelen, wordt je houding heel onnatuurlijk omdat je je schouders ver naar achteren moet duwen.

Je ziet bij linkshandige drummers de hi-hat dan ook rechts staan I.p.v. links.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier ben ik het niet mee eens.
Ik ben een rechtshandige drummer en ik heb mijn hi-hat rechts van mij staan.
De enige reden die ik zie waarom men vaak gekruist drumt is vanwege de voetpedalen.
Het voetpedaal voor de hi-hat zit dan bij de linkervoet en die van de bassdrum bij de rechtervoet.
Mijn hi-hat staat op een vaste stand dus het is voor mij niet nodig om het pedaal te gebruiken, en ik vind het ook handiger omdat ik met mijn linkerhand vaak een langere slag maak naar de snare. Kruiselings drummen is vaak wel de standaard, maar niet de regel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het allebei van toepassing is. Bij rechtshandige mensen is ook de rechtervoet dominant. Het ligt dus voor de hand om de leidende bass drum met de rechtervoet te bespelen. Waardoor de hi-hat automatisch links terecht komt. Tenzij je, zoals jij, de hi-hat vast hebt staan. Beperkt dat trouwens niet, wanneer je de stand van de hi-hat niet kunt variëren?

Andere antwoorden (1)

Om dezelfde reden als dat pianisten soms met gekruiste armen spelen. Als een drummer rechtshandig is en hij moet links een bongo of een cimbaal o.i.d. bespelen onderwijl het ritme op de snaardrum blijven spelen, dan is het voor hem handiger de snaardrum met links te blijven spelen (zonder afwijkingen) en met rechts de verschillende andere drums te bespelen. Een pianist speelt doorgaans met links het begeleidings gedeelte en met rechts de melodoepartij, maar als er dan tussendoor even een basmelodie in de partiture zit, speelt hij deze met rechts (gekruiste armen).