Hoe noem je in het Nederlands én in het Engels de manier van zingen die soldaten vaak doen?

Er is er dan één die op een vaststaande melodie een zinnetje roept en de rest roept dat dan na.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn gewoon rijmpjes en is echt een film ding
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze deden het ook bij de avondvierdaagse en bij een nummer van Captain Jack zit het in het liedje. Marsmuziek is mij een beetje te algemeen, zeker voor de Nederlandse taal.

Antwoorden (2)

Een andere naam dan militaire marsliedjes / military marching songs kan ik er niet voor vinden.
Amadea
10 jaar geleden
In Amerika worden zulke marsliederen 'jody calls' of 'jodies' genoemd: Jody is een figuur die regelmatig in die liedjes voorkomt.
Iets algemener is de term 'work songs': die term wordt ook gebruikt bij werk op het land, tijdens marsen met gevangenen etc.
In het Nederlands ken ik alleen de (Engelse) aanduiding 'shanty'; zeemansliederen waarmee zeelieden de moed erin hielden.