Hoe maak ik het effect dat in dit liedje voorkomt? (Zie beschrijving)

Het liedje is "Wake me up" van Avicii. Het gaat om het gitaar gedeelte. Het gaat bij ongeveer 6 seconde steeds zachter, maar met een bepaald effect. I kweet dat niet gewoon het volume omlaag gedaan wordt. Ik denk zelf dat het gaat om een cutoff die omlaag gehaald wordt, maar hiermee krijg ik niet hetzelfde effect. Zou iemand mij kunnen vertellen welk effect het is en hoe ik dit goed kan toepassen? Als het wel cutoff is, dan zou ik het fijn vinden als u vertelt hoe ik dit op zo een manier kan toepassen dat het wel werkt. Ik maak mijn muziek in een DAW. Hier is een link naar het filmpje. Hij begint bij het stukje dat ik bedoel. Dank u wel.

Toegevoegd na 37 seconden:
Excuses voor de spelfouten. Ik heb dit geschreven van mijn telefoon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Highcut (EQ)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier: http://www.bt-studio.nl/plug-ins/eq/
Meer info over o.a. EQ.
Leuk nummer dat overigens maar vindt effect juist jammer. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het effect eigenlijk wel mooi. Ik heb het nodig voor een remix die ik aan het maken ben. Het effect werkt overigens heel erg goed. Bedankt alle twee :)

Het beste antwoord

Daar wordt een bandwidth / bandpass filter voor gebruikt.

Vengeance Producer Suite - Philta XL is een goede plugin om dat effect te bereiken. Er zijn van Waves, Universal Audio, etc ook dezelfde soort effecten met een iets andere feeling. Voorkeur voor een 'merk' is natuurlijk persoonlijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt het effect ook met cutoff van een virtual synth maken. In de bekende synth Sylenth en de Rompler ReFX Nexus zijn de cutoff frequenties goed. Derde link wordt cutoff op de synth gebruikt. Hetzelfde effect hoor je ook vaak in trance terug bij opkomende strijkers of een synth
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Is het niet gewoon een decrescendo?