Ik heb een Nederlandse tekst op een bestaand engelstalig liedje gemaakt. Nu wil ik niet dat iedereen mijn tekst gaat gaat gebruiken. Hoe regel ik dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Jij hebt een Engelstalig liedje gebruikt, waar iemand anders de rechten van heeft.
Dus jij mag jouw versie van dat liedje helemaal nergens publiceren.

Daarmee is jouw probleem opgelost: Als jij dat liedje niet mag publiceren met
jouw Nederlandse tekst dan kan niemand die lezen of horen en zal ook
niemand die gaan gebruiken.

Toegevoegd na 6 uur:
Jij wilt niet dat iedereen jouw tekst gaat gebruiken.
Hoe je dat regelt?
Nu, simpelweg door die tekst niet te publiceren, nergens te plaatsen, er niks mee te doen.

Of proberen jouw tekst (vertaling?) te verkopen aan de originele maker van dat bestaand engelstalig liedje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij mag je die tekst best publiceren (tenzij het een vertaling is, en dat staat er niet). En vervolgens ben je, als het je eigen tekst is, automatisch beschermt door de auteurswet, die bepaalt dat jij eigenaar bent van de tekst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gast heeft een Nederlandse tekst op een bestaand engelstalig liedje gemaakt.
Dat lijkt mij een vertaling.
En die tekst mag hij best ergens neerzetten.
Maar dan kan toch iedereen die ook overnemen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kunnen overnemen is iets anders dan mogen overnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gebruikt toch de muziek mendelson, dat mag toch niet zomaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De muziek mag niet zomaar, de tekst (indien geen vertaling) mag je best plaatsen en er dan bij zetten: op de melodie van...En dan mag niet iedereen die overnemen.
als je het liedje als cover publiceert mag je in feiten de melodie wel gebruiken, alleen moet je er dan wel bijzeggen dat het toebehoord aan de schrijver van het lied, en bij jou tekst kan je er copyright bijzetten, zodat niemend het zonder toestemming mag gebruiken