De samples die in hardcore gebruikt worden is daar toestemming voor gevraagd?

Veelal in hardcore muziek hoor je samples van bekende rappers, films etc. Mag dit allemaal zomaar of is daar toestemming voor gevraagd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Officieel moet je daar toestemming voor vragen en royalties betalen. De producer betaalt dan het desbetreffende bedrijf (producent) waarvan hij de samples gebruikt.

Echter is het nog vaak zo dat bij diverse typen muziek stromingen samples worden gebruikt zonder toestemming te vragen, dus ook bij hardcore. Soms zijn samples niet meer als zodanig herkenbaar binnen het desbetreffende muziekstuk waardoor dit vaak geen problemen oplevert. Maar wanneer dat wel het geval is heeft de producent vaak te doen met rechtszaken en alsnog hoge bedragen die betaald moeten worden.