Waarom hebben orkesten een dirigent nodig?

Bijvoorbeeld popbandjes houden zelf maat en hebben geen dirigent nodig. Waarom een orkest dan wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
5.1K

Het beste antwoord

Een dirigent is bij een orkest onder andere nodig voor: de motivatie, dirigeren, motiveren van het orkest.
Hij stemt alles op elkaar af. Hij moet ervoor zorgen dat personen die elkaar niet kunnen zien, tegelijk beginnen met spelen, of in ieder geval naadloos op elkaar aansluiten. En nog belangrijker: hij geeft het tempo aan! Dan klinkt het allemaal ook wat lekkerder.
Een orkestlid zit meestal tussen de herrie van dezelfde instrumenten en hoort niet hoe de fluiten aan de andere kant klinken. De dirigent hoort wel de balans tussen de verschillende instrumentgroepen. Verder heeft iedere muzikant z’n eigen ideeën over hoe snel er vertraagd of versneld moet worden, de dirigent is om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen.
Ik denk dat een dirigent een beetje vergelijkbaar is met de geluidsman bij een popconcert.
Hij geeft bijvoorbeeld aan wie er harder moet in de mix en wie zachter, want dat kan hij helaas niet met schuifjes doen.
Als jij als muzikant zit te spelen hoor je namelijk niet hoe hard je speelt in verhouding tot de rest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met de linkerhand geeft de dirigent aan welke dynamiek hij in een passage wil horen (harder of zachter). Ook geeft de linker hand aan welke intonatie en expressie verwacht wordt. Zelfs het gezicht van de dirigent geeft aanwijzingen, meestal tuit een dirigent de lippen als een passage zacht gespeeld moet worden en krijgt hij bijvoorbeeld een grimmige uitdrukking bij een felle passage. De leden van het orkest hebben geleerd om uit de totale lichaamshouding van de dirigent af te lezen wat er verwacht wordt.
De functie van de dirigent is het leiden van een orkest, hij doet dit onder andere door tijdens het uitvoeren van een muziekstuk aan te geven wanneer een groep instrumenten moet inzetten.

Toegevoegd na 5 uur:
De baas van een orkest is de dirigent. Hij geeft het tempo aan en of iets hard of zacht moet klinken en zorgt ervoor dat iedereen tegelijk begint en eindigt.
Met een dirigeerstokje in de hand geeft hij aan hoe het orkest moet spelen.
Een dirigent heeft dus een enorm belangrijke rol. Met behulp van handgebaren laat de dirigent zien wat voor klanken hij wil horen.
Grote bewegingen zorgen voor harde muziek.
Bij kleine bewegingen wordt de muziek juist zachter gespeeld.
Snelle en korte bewegingen laten het orkest snel spelen.
Langzame bewegingen zorgen ervoor dat de muziek langzaam gespeeld wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar waarom zou het opeens harder of zachter moeten dan tijdens de repetitie? Ik weet nu nog steeds het antwoord niet.
In een bandje zitten maar een beperkt aantal mensen waarbij één instrument, meestal de drummer, de maat bepaald.
Een groot orkest heeft zoveel mensen en instrumenten die dan nog ver uit elkaar zitten dat het gewoon een cacofonie zou worden omdat men elkaar niet altijd kan horen en het dus beter is dat iemand visueel de maat aangeeft.