Van welk muziekstuk en componist is het nummer Max van Paolo Conte afgeleid?

Het nummer is te beluisteren via www.youtube.nl . Er is iemand, die de melodie bekend voorkomt, b.v. uit een opera of zo.

11 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Antwoorden (1)

Nergens van. Het is een originele compositie van Paolo Conte.
Amadea
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Dat als componist Paolo Conte op de CD staat vermeld, wil nog niet zeggen, dat dat nummer nergens van afgeleid is. Zo zijn er 2 nummers, die qua melodie gelijkenis met elkaar hebben, nl. Kisjeskearl door Normaal, gecomponeerd door Mighelbrink enz., en Campingvogn of Campingvogna door de Noor Òystein Sunde, gecomponeerd door Òystein Sunde. Later bleek mij bij navraag bij een collega,dat deze nummers afgeleid zijn van Promised Land van Chuck Berry. Bekijk deze 3 nummers eens op youtube en vergelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Als die collega het kennelijk beter weet lijkt het mij slimmer om het dan aan hem/haar te vragen! Ik heb mijn gouden medaille niet zomaar.... Als het een geleend muziekstuk was dan had ik dat heus wel kunnen vinden.
corzijlstra
11 jaar geleden
Ik heb de 3 nummers zelf met elkaar vergeleken naar aanleiding van die tip. Het blijkt te kloppen. Het zijn ongeveer dezelfde melodieèn. Bekijk maar in youtube. Dan kan je het zelf horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nummer is ook gebruikt bij een reclame voor een bekend biermerk. Dus misschien dat het hem/haar daar aan doet denken ? Ik gooi maar gewoon even een draadje op...
corzijlstra
11 jaar geleden
Ik denk, dat wij langs elkaar heen praten. Jij zei, dat het nummer Max van Paolo Conte helemaal alleen van Paolo Conte afkomstig is. Een bekende van mij dacht, dat de melodie ontleend zou zijn aan een klassiek muziekstuk, b.v. een opera. Hij kan zich best vergissen, maar uitgesloten lijkt het mij niet. Er zijn immers zo veel klassieke muziekstukken geschreven, dan je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ter vergelijking heb ik 3 nummers van geheel andere soort genoemd, waarvan de melodieèn veel op elkaar lijken. Dat zijn Kisjeskearl van Normaal, Campingvogn van Òystein Sunde en Promised Land van Chuck Berry. Ieder claimde het als eigen compositie. Het oudste nummer was die van Chuck Berry. Dus dan zal de compositie wel van hem zijn. Het lijkt mij de moeite waard om die 3 nummers via youtube met elkaar te vergelijken.